Asfalttimurskeen uusiokäyttö sorateiden kunnossapidossa
Mäntynen, Mika (2020)
Mäntynen, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120325896
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asfalttimurskeen soveltuvuutta soratien päällysteeksi. Työn tarkoituksena oli löytää sora- ja asfalttimurskeesta sellainen seos, jota käyttämällä soratien pinnasta saataisiin pitkäikäisempi sekä helppohoitoisempi.
Työssä selvitettiin, sopiiko asfalttimurske uusiomateriaaliksi sorateiden kulutuskerrokseen. Samalla käytiin läpi, minkälaisia laatukokeita sekä mittauksia tulisi itse kulutuskerrokselle tehdä. Lisäksi työssä tutkittiin uudenlaisen kulutuskerroksen materiaalin soveltuvuutta liikennekäyttöön.
Opinnäytetyössä saatujen tutkimustulosten perusteella asfalttimurske soveltuu hyvin soratien kulutuskerrokseksi, sillä se täyttää käytettävän kiviainesmateriaalin ominaisuudet. Laboratoriossa tehdyt kokeet ja niistä saadut tutkimustulokset olivat lupaavia, mutta tulosten varmistaminen vaatii koerakentamista. Koerakentamisessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota siihen, mihin kannattaisi rakentaa koepätkä, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolinen rasitus itse kulutuskerrokselle.
Työssä selvitettiin, sopiiko asfalttimurske uusiomateriaaliksi sorateiden kulutuskerrokseen. Samalla käytiin läpi, minkälaisia laatukokeita sekä mittauksia tulisi itse kulutuskerrokselle tehdä. Lisäksi työssä tutkittiin uudenlaisen kulutuskerroksen materiaalin soveltuvuutta liikennekäyttöön.
Opinnäytetyössä saatujen tutkimustulosten perusteella asfalttimurske soveltuu hyvin soratien kulutuskerrokseksi, sillä se täyttää käytettävän kiviainesmateriaalin ominaisuudet. Laboratoriossa tehdyt kokeet ja niistä saadut tutkimustulokset olivat lupaavia, mutta tulosten varmistaminen vaatii koerakentamista. Koerakentamisessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota siihen, mihin kannattaisi rakentaa koepätkä, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolinen rasitus itse kulutuskerrokselle.