Organisaation osto- ja myyntilaskutuksen prosessien kartoittaminen
Luukkonen, Jenni (2020)
Luukkonen, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa kohdeyrityksen osto- ja myyntilaskutusprosessit sekä selvittää, miten prosessit eroavat toisistaan kahden eri yksikön välillä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto tutkimukseen kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastattelu toteutettiin kahdelle yrityksessä työskentelevälle reskontranhoitajalle syyskuussa 2020. Lisäksi yhdelle reskontranhoitajalle kysymykset välitettiin sähköisesti. Haastattelun jälkeen vertailupohjaa etsittiin tutkimalla toisessa yksikössä järjestettyjen työpajojen ja koulutuksien tallenteita sekä näistä koostettuja dokumentteja syksyn 2020 aikana.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, ettei laskutusprosessit eroa toisistaan kovinkaan oleellisesti. Suurimmat eroavaisuudet liittyvät opittuihin toimintatapoihin, joilla ei ole varsinaisesti merkitystä prosessin kulussa järjestelmässä. Ostolaskutusprosessin osalta suurimmat eroavaisuudet liittyivät lisäkulujen käsittelyyn laskulla sekä näiden hyväksyntätapaan prosessissa. Myyntilaskutusprosessin liittyen suurimmat eroavaisuudet koskivat asiakkaille annettuja alennuksia ja asiakkaiden reklamaatiokäytäntöjä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto tutkimukseen kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastattelu toteutettiin kahdelle yrityksessä työskentelevälle reskontranhoitajalle syyskuussa 2020. Lisäksi yhdelle reskontranhoitajalle kysymykset välitettiin sähköisesti. Haastattelun jälkeen vertailupohjaa etsittiin tutkimalla toisessa yksikössä järjestettyjen työpajojen ja koulutuksien tallenteita sekä näistä koostettuja dokumentteja syksyn 2020 aikana.
Tutkimuksen perusteella saatiin selville, ettei laskutusprosessit eroa toisistaan kovinkaan oleellisesti. Suurimmat eroavaisuudet liittyvät opittuihin toimintatapoihin, joilla ei ole varsinaisesti merkitystä prosessin kulussa järjestelmässä. Ostolaskutusprosessin osalta suurimmat eroavaisuudet liittyivät lisäkulujen käsittelyyn laskulla sekä näiden hyväksyntätapaan prosessissa. Myyntilaskutusprosessin liittyen suurimmat eroavaisuudet koskivat asiakkaille annettuja alennuksia ja asiakkaiden reklamaatiokäytäntöjä.