Oppilaitos, standardit ja teollisuus : Opetussuunnitelman, opettajien, standardien sekä hitsattavien rakenteiden vaatimusten kohtaaminen
Suominen, Jari; Kauhanen, Jyrki (2011)
Suominen, Jari
Kauhanen, Jyrki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715728
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke oli Tampereen Ammatillisen Opettajakorkeakoulun (TAOKK) opettajakoulutuksen loppuraportti. Kehityshanke toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keräämällä empiiristä havaintoaineistoa jota tarkastelemalla pyrimme ymmärtämään tuloksista saatuja ilmiöitä.
Pohjois-Savossa ja -Karjalassa toteutetun kehittämishankkeen keskiössä olivat hitsaavan perusteollisuuden ja oppilaitoksen (OPS ja opettajat) tarpeiden kohtaaminen. Tutkittava teollisuuden kenttä oli tarkemmin määriteltynä hitsattavat rakenteet. Vertailun vuoksi tuloksiin liitettiin myös SFS- standardin esittämät vaatimukset mistä voitiin päätellä tukeeko opetussuunnitelma myös standardia.
Tutkimuskokonaisuudessa tehtävää lähestyttiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella, jonka avulla suoritettiin kysely edellä mainituille toimijoille. Haastattelutuloksia saatiin kuitenkin suuremmalta alueelta kuin Pohjois-Savosta ja -Karjalasta koska työn tekijät tunsivat hitsaavaa teollisuutta laajemmalta alueelta.
Tutkimuksen tulokset muutettiin helposti luettavaan- ja ymmärrettävään muotoon Exceliin rakennetun analyysityökalun avulla. Analyysityökalun avulla tulokset muokattiin pylväsdiagrammeiksi jotka kuvasivat tuloksia prosentuaalisesti luettavuuden ja tulkittavuuden vuoksi.
Analyysin pohjalta saatuja tuloksia verrattiin eri toimijoiden kesken ja näiden avulla luotiin toimenpide-ehdotuksia tutkimuksessa esitettyjen vaatimusten kohtaamiseksi. Yhteenvedosta käy ilmi toimenpide-ehdotukset, joiden avulla esiintyneitä ristiriitoja voitaisiin pyrkiä estämään.
Pohjois-Savossa ja -Karjalassa toteutetun kehittämishankkeen keskiössä olivat hitsaavan perusteollisuuden ja oppilaitoksen (OPS ja opettajat) tarpeiden kohtaaminen. Tutkittava teollisuuden kenttä oli tarkemmin määriteltynä hitsattavat rakenteet. Vertailun vuoksi tuloksiin liitettiin myös SFS- standardin esittämät vaatimukset mistä voitiin päätellä tukeeko opetussuunnitelma myös standardia.
Tutkimuskokonaisuudessa tehtävää lähestyttiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella, jonka avulla suoritettiin kysely edellä mainituille toimijoille. Haastattelutuloksia saatiin kuitenkin suuremmalta alueelta kuin Pohjois-Savosta ja -Karjalasta koska työn tekijät tunsivat hitsaavaa teollisuutta laajemmalta alueelta.
Tutkimuksen tulokset muutettiin helposti luettavaan- ja ymmärrettävään muotoon Exceliin rakennetun analyysityökalun avulla. Analyysityökalun avulla tulokset muokattiin pylväsdiagrammeiksi jotka kuvasivat tuloksia prosentuaalisesti luettavuuden ja tulkittavuuden vuoksi.
Analyysin pohjalta saatuja tuloksia verrattiin eri toimijoiden kesken ja näiden avulla luotiin toimenpide-ehdotuksia tutkimuksessa esitettyjen vaatimusten kohtaamiseksi. Yhteenvedosta käy ilmi toimenpide-ehdotukset, joiden avulla esiintyneitä ristiriitoja voitaisiin pyrkiä estämään.