B2B-myyjien perehdytysopas : Case Yritys X
Talvio, Mikael (2020)
Talvio, Mikael
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120626360
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä keskityttiin B2B-myyntiin ja perehdyttämisen teoriaan ja perehdytysoppaan tekemiseen. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä perehdytysopas Case Yritys X:n tarpeisiin. Toimeksiantajana työlle oli Länsi-Suomessa toimiva keskikoinen media- ja mainosalan yritys, joka on tunnettu mobiilisovelluksistaan. Yrityksestä käytettiin nimeä Case Yritys X.
Perehdytysopas valikoitui aiheeksi, sillä Case Yritys X:lle tulee kuukausittain uusia myyjiä työskentelemään ympäri Suomen, eikä yleistä ohjeistusta myyjille oltu aikaisemmin tehty. Perehdytysoppaasta uudet työntekijät saavat tarvitsemansa tiedot yrityksen myyjänä työskentelyyn ja myyntikäynneillä toimimiseen. Näin työn laatu ja tulos paranevat. Perehdytysoppaasta löytyy opinnäytetyön kirjoittajan kokemuksia ja vinkkejä tulokselliseen myyntiin.
Teoriaa käsittelevissä luvuissa keskityttiin B2B-myynnin ja perehdyttämisen käsitteisiin. Teoria osion luvuissa käydään läpi, mitä B2B-myynti käsitteenä tarkoittaa, B2B-myyntiprosessin vaiheita ja miten toimii B2B-myynnin huippumyyjä. Teoria osassa käsitellään laajasti myös perehdyttämistä. Perehdyttämisestä käsitellään aiheita perehdyttämisen tarkoitus ja hyödyt, perehdyttämisen suunnittelua ja sen haasteita ja miten toimii hyvä perehdyttäjä.
Tässä opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjojen ja tutkimusten analysointia. Toisena menetelmänä käytettiin kirjoittajan oman työkokemuksen pohjalta tehtävää reflektointia ja työympäristön osallistuvaa havainnointia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi perehdytysopas myyjien käyttöön perehdyttämisen yhtenäistämiseksi.
Asiasanat: myynti, B2B-myynti, perehdyttäminen, perehdytysopas
Perehdytysopas valikoitui aiheeksi, sillä Case Yritys X:lle tulee kuukausittain uusia myyjiä työskentelemään ympäri Suomen, eikä yleistä ohjeistusta myyjille oltu aikaisemmin tehty. Perehdytysoppaasta uudet työntekijät saavat tarvitsemansa tiedot yrityksen myyjänä työskentelyyn ja myyntikäynneillä toimimiseen. Näin työn laatu ja tulos paranevat. Perehdytysoppaasta löytyy opinnäytetyön kirjoittajan kokemuksia ja vinkkejä tulokselliseen myyntiin.
Teoriaa käsittelevissä luvuissa keskityttiin B2B-myynnin ja perehdyttämisen käsitteisiin. Teoria osion luvuissa käydään läpi, mitä B2B-myynti käsitteenä tarkoittaa, B2B-myyntiprosessin vaiheita ja miten toimii B2B-myynnin huippumyyjä. Teoria osassa käsitellään laajasti myös perehdyttämistä. Perehdyttämisestä käsitellään aiheita perehdyttämisen tarkoitus ja hyödyt, perehdyttämisen suunnittelua ja sen haasteita ja miten toimii hyvä perehdyttäjä.
Tässä opinnäytetyössä aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjojen ja tutkimusten analysointia. Toisena menetelmänä käytettiin kirjoittajan oman työkokemuksen pohjalta tehtävää reflektointia ja työympäristön osallistuvaa havainnointia. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi perehdytysopas myyjien käyttöön perehdyttämisen yhtenäistämiseksi.
Asiasanat: myynti, B2B-myynti, perehdyttäminen, perehdytysopas