Perehdyttämisen ja asiakassitouttamisen kehittäminen - Case Connected Finland Oy
Kujala, Jaakko (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426253
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tapoja, joilla FoxerIoT-sovellusalustaa kokeilevat asiakkaat saataisiin paremmin sitoutettua sen maksaviksi asiakkaiksi. Tavoitteeseen pääsemiseksi löydettiin keinoja, joilla pyritään parantamaan alustan käyttöön liittyvää perehdytystä ja lisäämään asiakkaiden toiminnan seurantaa. Tulosten pohjalta koostettiin ehdotus uudesta perehdytys- ja asiakassitouttamisen käytännöstä.
Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä haluttiin selvittää mitä on perehdytys ja miksi se on tärkeää. Tulosten pohjalta selvitettiin, onko Connected Finlandin tarjoama perehdytys FoxerIoT-alustalle tarpeeksi hyvää ja monipuolista. Toisena kysymyksenä oli miten asiakkaan saa paremmin sitoutumaan alustaan.
Tietoperusta muodostui asiakaslähtöisestä asiakasmenestykseen perehtyvästä kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös perehdytyksen tärkeyteen sitouttaessa uusia asiakkaita. Tutkittujen aineistojen pohjalta tarkasteltiin nykyistä toimintaa ja sille löydettiin kehitysehdotuksia asiakastyytyväisyyden ja -sitoutuneisuuden parantamiseksi.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa asiakastyytyväisyyttä kartoitettiin kyselyllä, johon osallistui viisi vastaajaa neljästä eri asiakasyrityksestä. Kyselyyn osallistuviksi asiakasyrityksiksi valittiin kaksi yhtiötä suurimmasta ja toiseksi suurimmasta asiakassegmentistä. Kyselyn avulla selvitettiin asiakastyytyväisyyden tasoa ja alustan käytettävyyttä.
Saatujen tulosten pohjalta luotiin kehitysehdotus, jonka tulisi parantaa asiakkaiden sitouttamista ja perehdytystä. Ehdotus ottaa paremmin huomioon asiakkaan tarpeet ja antaa työkaluja toiminnan kehittämiseen. Kehitysehdotusta esiteltiin yrityksessä ja opinnäytetyön kirjoittajan on tarkoitus sen pohjalta lähteä kehittämään perehdytystä ja parantamaan asiakas-sitoutuneisuutta.
Ensimmäisenä tutkimuskysymyksenä haluttiin selvittää mitä on perehdytys ja miksi se on tärkeää. Tulosten pohjalta selvitettiin, onko Connected Finlandin tarjoama perehdytys FoxerIoT-alustalle tarpeeksi hyvää ja monipuolista. Toisena kysymyksenä oli miten asiakkaan saa paremmin sitoutumaan alustaan.
Tietoperusta muodostui asiakaslähtöisestä asiakasmenestykseen perehtyvästä kirjallisuudesta. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös perehdytyksen tärkeyteen sitouttaessa uusia asiakkaita. Tutkittujen aineistojen pohjalta tarkasteltiin nykyistä toimintaa ja sille löydettiin kehitysehdotuksia asiakastyytyväisyyden ja -sitoutuneisuuden parantamiseksi.
Tutkimuksen empiirisessä osuudessa asiakastyytyväisyyttä kartoitettiin kyselyllä, johon osallistui viisi vastaajaa neljästä eri asiakasyrityksestä. Kyselyyn osallistuviksi asiakasyrityksiksi valittiin kaksi yhtiötä suurimmasta ja toiseksi suurimmasta asiakassegmentistä. Kyselyn avulla selvitettiin asiakastyytyväisyyden tasoa ja alustan käytettävyyttä.
Saatujen tulosten pohjalta luotiin kehitysehdotus, jonka tulisi parantaa asiakkaiden sitouttamista ja perehdytystä. Ehdotus ottaa paremmin huomioon asiakkaan tarpeet ja antaa työkaluja toiminnan kehittämiseen. Kehitysehdotusta esiteltiin yrityksessä ja opinnäytetyön kirjoittajan on tarkoitus sen pohjalta lähteä kehittämään perehdytystä ja parantamaan asiakas-sitoutuneisuutta.