Radion ja TikTokin suhde : Vaikuttaako sosiaalinen media radiossa soivaan musiikkiin?
Saarinen, Jerry (2020)
Saarinen, Jerry
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120426268
Tiivistelmä
Sosiaalisen median uutuus TikTok on kasvanut räjähdysmäisesti parin viime vuoden aikana. Yhdeksi suureksi teemaksi TikTokissa on syntynyt videoissa käytettävä musiikki, ja osa kappaleista onkin noussut jättihiteiksi myös TikTokin ulkopuolella erilaisten trendien avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan TikTokin ja radion suhdetta, ja sitä miten TikTok-kappaleet nousevat radiosoittoon.
Teorialuvuissa käsitellään kaupallisen radion historiaa Suomessa, radion musiikinhallintaa ja sosiaalisen median eri muotoja. Teorialuvuissa käsitellään myös TikTok-sovellusta ja sen suhdetta radioon.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahden TikTokista nousseen esimerkkikappaleen tilastoista, joissa on merkittynä kappaleiden TikTok-videoiden kokonaismäärä, päivittäinen radiosoitto maailmassa ja milloin kappaleet ovat nousseet Spotifyn Global Top 50 -listalle. Tutkimuksen tuloksia havainnoidaan kuvaajia ja diagrammeja apuna käyttäen.
Määrällisen tutkimuksen kausaalisella analyysillä käy ilmi, että kappaleet nousevat TikTokin kautta Spotifyhyn ja vasta sitten radioiden soittoon. Tutkimuksessa selviää myös, että kappaleiden suosio kesti pisinpään radiossa, seuraavaksi pisinpään Spotifyssa ja nopeiten suosio hälveni TikTokissa.
Selkeänä havaintona tutkimuksessa nousi esiin se, että TikTokilla on vaikutusta kappaleiden nousuun radioon. TikTok tulee olemaan tulevaisuuden musiikkivaikuttaja jos ei ole sitä jo.
Teorialuvuissa käsitellään kaupallisen radion historiaa Suomessa, radion musiikinhallintaa ja sosiaalisen median eri muotoja. Teorialuvuissa käsitellään myös TikTok-sovellusta ja sen suhdetta radioon.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahden TikTokista nousseen esimerkkikappaleen tilastoista, joissa on merkittynä kappaleiden TikTok-videoiden kokonaismäärä, päivittäinen radiosoitto maailmassa ja milloin kappaleet ovat nousseet Spotifyn Global Top 50 -listalle. Tutkimuksen tuloksia havainnoidaan kuvaajia ja diagrammeja apuna käyttäen.
Määrällisen tutkimuksen kausaalisella analyysillä käy ilmi, että kappaleet nousevat TikTokin kautta Spotifyhyn ja vasta sitten radioiden soittoon. Tutkimuksessa selviää myös, että kappaleiden suosio kesti pisinpään radiossa, seuraavaksi pisinpään Spotifyssa ja nopeiten suosio hälveni TikTokissa.
Selkeänä havaintona tutkimuksessa nousi esiin se, että TikTokilla on vaikutusta kappaleiden nousuun radioon. TikTok tulee olemaan tulevaisuuden musiikkivaikuttaja jos ei ole sitä jo.