Opiskelijan ohjauksen käytänteet ja kehittämisehdotukset työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa
Wedman, Alli (2020)
Wedman, Alli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726655
Tiivistelmä
TIIVISTEMÄ
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata toisen asteen rakennusalan työpaikkaohjauksen nykytila ja käytänteet, opiskelijan työelämävalmiudet ennen työelämässä oppimisen aloitusta ja etsiä kehittämisehdotuksia työpaikkaohjaajilta opiskelijan ohjaamiseen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvata nykyiset oppilaitoksen käytänteet työelämässä tapahtuvan oppimisen järjestämiseen ja tuottaa kehittämisehdotuksista ideoita opettajan käytänteiden muuttamiseen. Toimeksiantajana oli Kainuun ammattiopisto, Kuusamon toimipaikka.
Opinnäytetyössä haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mikä on työpaikkaohjauksen nykytila ja käytäntö? Mitä valmiuksia rakennusalan perustutkintoa suorittavalla opiskelijalla tulisi olla ennen siirtymistä työelämässä oppimiseen? Mitä kehittämisehdotuksia työpaikkaohjaajalla on opiskelijan ohjaamiseen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa?
Työpaikkaohjaajien haastatteluilla haettiin tietoa, mitä työelämävalmiuksia opiskelijalla odotetaan olevan työelämään siirryttyään ja kehittämisehdotuksia työelämässä tapahtuvan oppimisen ohjaamiseen. Nykytila ja muutokset työpaikkaohjauksen käytänteistä esitettiin SWOT-analyysiin pohjautuvalla esityksellä.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua neljän työpaikkaohjaajan haastattelua ja tulokset analysoitiin laadullisen tapaustutkimuksen menetelmin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että opiskelijoilta edellytetään tavanomaisia työelämävalmiuksia ja työpaikalla oppimisen kehittämiskohteeksi nousi opettajan läsnä olemisen tarve työssäoppimispaikoilla opiskelijan ohjaamisessa. Kehittämistä oli niin ikään ammattitaitovaatimusten selvittämisessä näyttöjen suunnittelun ja arvioinnin yhteydessä.
Asiasanat työpaikalla tapahtuva oppiminen, opiskelijan ohjaaminen, oppimisympäristö
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata toisen asteen rakennusalan työpaikkaohjauksen nykytila ja käytänteet, opiskelijan työelämävalmiudet ennen työelämässä oppimisen aloitusta ja etsiä kehittämisehdotuksia työpaikkaohjaajilta opiskelijan ohjaamiseen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvata nykyiset oppilaitoksen käytänteet työelämässä tapahtuvan oppimisen järjestämiseen ja tuottaa kehittämisehdotuksista ideoita opettajan käytänteiden muuttamiseen. Toimeksiantajana oli Kainuun ammattiopisto, Kuusamon toimipaikka.
Opinnäytetyössä haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Mikä on työpaikkaohjauksen nykytila ja käytäntö? Mitä valmiuksia rakennusalan perustutkintoa suorittavalla opiskelijalla tulisi olla ennen siirtymistä työelämässä oppimiseen? Mitä kehittämisehdotuksia työpaikkaohjaajalla on opiskelijan ohjaamiseen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa?
Työpaikkaohjaajien haastatteluilla haettiin tietoa, mitä työelämävalmiuksia opiskelijalla odotetaan olevan työelämään siirryttyään ja kehittämisehdotuksia työelämässä tapahtuvan oppimisen ohjaamiseen. Nykytila ja muutokset työpaikkaohjauksen käytänteistä esitettiin SWOT-analyysiin pohjautuvalla esityksellä.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua neljän työpaikkaohjaajan haastattelua ja tulokset analysoitiin laadullisen tapaustutkimuksen menetelmin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että opiskelijoilta edellytetään tavanomaisia työelämävalmiuksia ja työpaikalla oppimisen kehittämiskohteeksi nousi opettajan läsnä olemisen tarve työssäoppimispaikoilla opiskelijan ohjaamisessa. Kehittämistä oli niin ikään ammattitaitovaatimusten selvittämisessä näyttöjen suunnittelun ja arvioinnin yhteydessä.
Asiasanat työpaikalla tapahtuva oppiminen, opiskelijan ohjaaminen, oppimisympäristö
