Innovoinnista osallisuutta : opas nuorten osallistavaan suunnitteluun
Vainio, Mika (2020)
Vainio, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726642
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perustuu alkuvuonna 2020 tapahtuneeseen ryhmänohjaukseen. Tavoitteena oli 15-29-vuotiaiden nuorten digitaalisen syrjäytymisen ehkäiseminen osallisuutta edistämällä. Kehittämistyön pilotointi toteutettiin hankkeen yhteydessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää nuoria osallistava suunnittelutyömalli. Kehitystehtävänä oli tehdä ohjaajan opas osallistavan suunnittelun työpajamalliin. Osallistavan suunnittelun mallinnus perustui kuuden toteutuneen tapaamisen pohjalta vakiintuneisiin käytäntöihin, jonka pohjalta opas laadittiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee nuorten syrjäytymistä ilmiönä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Osallisuus käsitellään vastavoiman syrjäytymiselle. Syrjäytymisen ehkäisevänä menetelmänä esitellään osallistamista sekä osallistavia menetelmiä ja ryhmätoimintaa sen välineenä. Teoriaosan lopussa digitaalista syrjäytymistä käsitellään digitaalisen eriarvoisuuden, digitaalisen osallisuuden, digitalisaation ja sosiaalisen syrjäytymisen avulla. Kehittämistyötä tarkastellaan ratkaisukeskeisellä lähestymistavalla.
Tuloksena syntyi 12-sivuinen käytännönläheinen opas suunnittelutyöpajan toteuttamiseen. Osallistavan työpajan käyttö nuorten osallisuuden lisäämiseksi ilmeni toimivaksi tavaksi. Ryhmän hyödyntäminen auttoi tavoitteiden saavuttamisessa ja nuorten aktiivinen toimijuus ryhmässä vahvistui nopeasi. Yhdessä työskentely vahvisti myös nuorten ryhmätyötaitoja. Voimaantuminen näkyi sekä ryhmän että yksilöiden toiminnassa. Osalle nuorista ryhmä toi myös heidän kaipaamiaan uusia ystävyyssuhteita. The thesis was carried out in part of the group counselling in early 2020’s. The aim was to improve participation to prevent digital exclusion of young people aged 15-29. The piloting of the development has been done in part of a project.
The purpose of the thesis was to create a workshop of participative planning. The development task of the thesis was to create an instructor’s guide participative workshop. The model of participative planning developed into an established practice based in six workshops that came through. The guide was composed from this progress.
The theoretical part of the thesis focuses on the social exclusion of young people as a phenomenon and the factors that induce it. Inclusion is viewed as an opposing force of exclusion, participation as a method, and participative approaches and group work as a tool prevent social exclusion. Lastly the theoretical part covers digital exclusion by way of digital inequality, digital inclusion, digitalization, and social exclusion. The thesis covers the subject with solution-oriented approach.
A 12 paged guide was produced as a result. The guide demonstrates main themes for introducing the participative model. Participatory workshops turned out to be useful way to strengthen participation of young people. Using the group helped in reaching the goals such as getting the youth to take active part rapidly. Working together also improved their skills in teamwork. The empowerment was also to be seen within both group and its individuals. For some of the participants the group offered an opportunity to make new relationships they needed.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää nuoria osallistava suunnittelutyömalli. Kehitystehtävänä oli tehdä ohjaajan opas osallistavan suunnittelun työpajamalliin. Osallistavan suunnittelun mallinnus perustui kuuden toteutuneen tapaamisen pohjalta vakiintuneisiin käytäntöihin, jonka pohjalta opas laadittiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee nuorten syrjäytymistä ilmiönä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Osallisuus käsitellään vastavoiman syrjäytymiselle. Syrjäytymisen ehkäisevänä menetelmänä esitellään osallistamista sekä osallistavia menetelmiä ja ryhmätoimintaa sen välineenä. Teoriaosan lopussa digitaalista syrjäytymistä käsitellään digitaalisen eriarvoisuuden, digitaalisen osallisuuden, digitalisaation ja sosiaalisen syrjäytymisen avulla. Kehittämistyötä tarkastellaan ratkaisukeskeisellä lähestymistavalla.
Tuloksena syntyi 12-sivuinen käytännönläheinen opas suunnittelutyöpajan toteuttamiseen. Osallistavan työpajan käyttö nuorten osallisuuden lisäämiseksi ilmeni toimivaksi tavaksi. Ryhmän hyödyntäminen auttoi tavoitteiden saavuttamisessa ja nuorten aktiivinen toimijuus ryhmässä vahvistui nopeasi. Yhdessä työskentely vahvisti myös nuorten ryhmätyötaitoja. Voimaantuminen näkyi sekä ryhmän että yksilöiden toiminnassa. Osalle nuorista ryhmä toi myös heidän kaipaamiaan uusia ystävyyssuhteita.
The purpose of the thesis was to create a workshop of participative planning. The development task of the thesis was to create an instructor’s guide participative workshop. The model of participative planning developed into an established practice based in six workshops that came through. The guide was composed from this progress.
The theoretical part of the thesis focuses on the social exclusion of young people as a phenomenon and the factors that induce it. Inclusion is viewed as an opposing force of exclusion, participation as a method, and participative approaches and group work as a tool prevent social exclusion. Lastly the theoretical part covers digital exclusion by way of digital inequality, digital inclusion, digitalization, and social exclusion. The thesis covers the subject with solution-oriented approach.
A 12 paged guide was produced as a result. The guide demonstrates main themes for introducing the participative model. Participatory workshops turned out to be useful way to strengthen participation of young people. Using the group helped in reaching the goals such as getting the youth to take active part rapidly. Working together also improved their skills in teamwork. The empowerment was also to be seen within both group and its individuals. For some of the participants the group offered an opportunity to make new relationships they needed.