Palkitsemisjärjestelmän muutoksen vaikutus pääkaupunkiseudun hotellin vastaanoton työntekijöiden motivaatioon
Heikkinen, Julia (2020)
Heikkinen, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120726660
Tiivistelmä
Hyvällä palkitsemisjärjestelmällä voidaan houkutella osaavia työntekijöitä yritykseen sekä sitouttaa olemassa oleva henkilöstö pysymään yrityksessä (Joki 2018, 170). Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää palkitsemisjärjestelmän muutoksen vaikutus työmotivaatioon pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa hotellissa työskentelevissä vastaanoton työntekijöissä. Työssä keskityn erityisesti tarkastelemaan aikaisemmin yksilöpalkitsemisen piirissä olleita työntekijöitä, jotka ovat siirtyneet tiimipalkitsemisen ja yksilöpalkitsemisen piiriin.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään pääaiheina motivaatiota ja palkitsemista. Työn tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena, jota täydennettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin avoimilla kysymyksillä ymmärryksen syventämiseksi. Kysely lähetettiin 1.11.2020. Kohderyhmänä oli pääkaupunkiseudulla sijaitsevan hotellin vastaanoton työntekijät, jotka ovat kokeneet palkitsemismallin muutoksen henkilökohtaisesta tiimikohtaisemmaksi. Vastaukset saatiin viidessä päivässä jokaiselta 15 vastaajalta.
Suurimmilta osin kyselyyn vastaajat olivat sitä mieltä, että mieluisin palkitsemistapa on rahapalkka, joka oli samalla yksi suurimmista työmotivaation lähteistä. Vastaajat kokivat pääosin, ettei palkitsemismallin muutoksen toteutustapa heidän työpaikallaan ollut mieluinen. Myös esimiesten toimintatavat esimerkiksi palkitsemisen, palautteenannon ja arvostuksen suhteen vaatisivat huomiota.
Tutkimustuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että palkitsemismallin muutos vaikutti tutkitun ryhmän työmotivaatioon negatiivisella tavalla. Tähän vaikutti erityisesti vastaajien tottumukset sekä tapa, jolla palkitsemismalli muutettiin. Jatkotutkimusidea olisi toteuttaa sama tutkimus kohderyhmälle, joka on kokenut päinvastaisen muutoksen eli palkitsemisjärjestelmä on muutettu tiimikohtaisesta palkitsemisesta henkilökohtaiseen palkitsemiseen. Tutkimuksen tuloksia voi soveltaa tutkitun hotellin palkitsemisjärjestelmän kehittämiseen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään pääaiheina motivaatiota ja palkitsemista. Työn tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena, jota täydennettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin avoimilla kysymyksillä ymmärryksen syventämiseksi. Kysely lähetettiin 1.11.2020. Kohderyhmänä oli pääkaupunkiseudulla sijaitsevan hotellin vastaanoton työntekijät, jotka ovat kokeneet palkitsemismallin muutoksen henkilökohtaisesta tiimikohtaisemmaksi. Vastaukset saatiin viidessä päivässä jokaiselta 15 vastaajalta.
Suurimmilta osin kyselyyn vastaajat olivat sitä mieltä, että mieluisin palkitsemistapa on rahapalkka, joka oli samalla yksi suurimmista työmotivaation lähteistä. Vastaajat kokivat pääosin, ettei palkitsemismallin muutoksen toteutustapa heidän työpaikallaan ollut mieluinen. Myös esimiesten toimintatavat esimerkiksi palkitsemisen, palautteenannon ja arvostuksen suhteen vaatisivat huomiota.
Tutkimustuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että palkitsemismallin muutos vaikutti tutkitun ryhmän työmotivaatioon negatiivisella tavalla. Tähän vaikutti erityisesti vastaajien tottumukset sekä tapa, jolla palkitsemismalli muutettiin. Jatkotutkimusidea olisi toteuttaa sama tutkimus kohderyhmälle, joka on kokenut päinvastaisen muutoksen eli palkitsemisjärjestelmä on muutettu tiimikohtaisesta palkitsemisesta henkilökohtaiseen palkitsemiseen. Tutkimuksen tuloksia voi soveltaa tutkitun hotellin palkitsemisjärjestelmän kehittämiseen.