Liiketoimintasuunnitelma E-Sports Academy Finland Oy (ESAF)
Lahtinen, Iiro (2020)
Lahtinen, Iiro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826834
Tiivistelmä
E-sports Academy Finland Oy:n (myöhemmin esaf) liikeideana on luoda mahdollisuus
elektronisen urheilun harrastamiseen kilpailullisemmassa mielessä. Harrastamisella tarkoitamme kilpailullisen asetelman korostamista elektronisessa urheilussa. Ideana on
luoda ympäristö, jossa elektronisten lajien harrastajat voivat kehittää itseään elektronisena
urheilijana pidemmälle, kuin kotikoneella pelaaminen mahdollistaa. Tavoitteena on myös
madaltaa kynnystä hypätä erinomaisesta pelaajasta e-urheilijaksi. Tämä kynnys on
vuonna 2020 todella suuri vaikka elektroninen urheilu on nostanut suosiotaan räjähdysmäisesti viimevuosien aikana. Ongelmana tässä on se, että peliorganisaatioilla on vain
yksi joukkue mikä saa valmennusta. Uudet nousevat tähdet pelailevat vain yksin kotona
eikä heille ole selkeää polkua ammattilaiseksi. Eri pelien kilpasarjat keräävät jatkuvasti
enemmän seuraajia, palkintosummat kasvavat valtavasti ja elektronisen urheilun huiput
nähdään nuorten keskuudessa vastaavina idoleina kuin urheilutähdet perinteisen urheilun
parissa. Esimerkiksi vuonna 2017 Suomessa asuvista urheilijoista kirkkaasti suurimmat
ansiot olivat e-urheilijalla.
Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Esaf tarjoaa jokaiselle itsensä tulevaisuudessa e-urheilutähdeksi haluamalle pelaajalle ponnahduslaudan kotikoneelta isoille areenoille ja
mahdollisuuden suurien palkintorahojen tienaamiseen. Ideana on vuokrata liiketila Helsingistä (tai lähialueelta) ja kalustaa se 12-20 kilpapelaamisen mahdollistavalla tietokoneella.
Liiketilassa järjestettäisiin harjoituksia noin 4-6 eri lajin (pelin) tiimoilta. Harjoitukset kestävät 1,5-2h ja niitä on kolmet per viikko per laji. Esaf:issa on siis mahdollisuus käydä oikeasti harjoittelemassa ohjeistettuna pelien taktiikkaa ja erilaisia pelissä käytettäviä tekniikoita. Näin kehitys on nopeampaa kuin kotona ja mahdollisuudet kehittyä kilpapelaajaksi
asti ovat olemassa.
elektronisen urheilun harrastamiseen kilpailullisemmassa mielessä. Harrastamisella tarkoitamme kilpailullisen asetelman korostamista elektronisessa urheilussa. Ideana on
luoda ympäristö, jossa elektronisten lajien harrastajat voivat kehittää itseään elektronisena
urheilijana pidemmälle, kuin kotikoneella pelaaminen mahdollistaa. Tavoitteena on myös
madaltaa kynnystä hypätä erinomaisesta pelaajasta e-urheilijaksi. Tämä kynnys on
vuonna 2020 todella suuri vaikka elektroninen urheilu on nostanut suosiotaan räjähdysmäisesti viimevuosien aikana. Ongelmana tässä on se, että peliorganisaatioilla on vain
yksi joukkue mikä saa valmennusta. Uudet nousevat tähdet pelailevat vain yksin kotona
eikä heille ole selkeää polkua ammattilaiseksi. Eri pelien kilpasarjat keräävät jatkuvasti
enemmän seuraajia, palkintosummat kasvavat valtavasti ja elektronisen urheilun huiput
nähdään nuorten keskuudessa vastaavina idoleina kuin urheilutähdet perinteisen urheilun
parissa. Esimerkiksi vuonna 2017 Suomessa asuvista urheilijoista kirkkaasti suurimmat
ansiot olivat e-urheilijalla.
Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Esaf tarjoaa jokaiselle itsensä tulevaisuudessa e-urheilutähdeksi haluamalle pelaajalle ponnahduslaudan kotikoneelta isoille areenoille ja
mahdollisuuden suurien palkintorahojen tienaamiseen. Ideana on vuokrata liiketila Helsingistä (tai lähialueelta) ja kalustaa se 12-20 kilpapelaamisen mahdollistavalla tietokoneella.
Liiketilassa järjestettäisiin harjoituksia noin 4-6 eri lajin (pelin) tiimoilta. Harjoitukset kestävät 1,5-2h ja niitä on kolmet per viikko per laji. Esaf:issa on siis mahdollisuus käydä oikeasti harjoittelemassa ohjeistettuna pelien taktiikkaa ja erilaisia pelissä käytettäviä tekniikoita. Näin kehitys on nopeampaa kuin kotona ja mahdollisuudet kehittyä kilpapelaajaksi
asti ovat olemassa.