Sanctus - Seurakuntalaisten suhtautuminen sakraaliin musiikkiin Kajaanin seurakunnassa
Tikkanen, Miika (2020)
Tikkanen, Miika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927035
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on teemahaastattelun ja avointen tekstivastausten kyselylomakkeen keinoja yhdistävä kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimus sai alkusysäyksen sakraalista musiikista ja sen tiimoilta käydystä ajankohtaisesta keskustelusta tekemistäni havainnoista. Tavoitteena oli ensin määritellä sakraalin musiikin käsite, rajata tutkimuksen kohteeksi sen perinteinen ja tavallisimmin ymmärretty muoto.
Sakraalin musiikin käsitteen määrittelyssä lähdin vakiintuneesta ja länsimaisen taide- ja kirkkomusiikin historian näkökulmasta. Lisäksi ajatuksena oli osoittaa, että perinteinen sakraali musiikki voi hyvin ja sitä arvostetaan, mikä oli hypoteesini. Pedagogisten ratkaisujen löytyminen kanttorin ja seurakuntalaisten välisessä vuorovaikutuksessa oli myös tavoitteena. Tarkoitus oli saada esiin seurakuntalaisten ajatusten ominaispiirteet ja heidän kokemustensa erilaiset vivahteet suhteessa ikäryhmiin ja osallistumisaktiivisuuteen.
Kahta seurakunnan kanttoria haastattelemalla sain aluksi hyvän yleiskuvan aiheeseen ja nostettua keskeisimmät teemat esiin. Kanttorien haastattelu muodosti aineiston 1. Kyselylomake, aineisto 2, toimi eri seurakunnan kohderyhmille osoitettuna varsinaisena aineistona. Käsittelin kanttorien vastaukset otannan pienuudesta huolimatta jonkinlaisena tulkinnallisena koosteena seurakuntalaisista, jonka heidän työkokemuksensa on ajan saatossa osoittanut. Kanttorien ajatuksia en suuremmin valikoinut, vaan kuvasin ne kauttaaltaan lyhyesti. Kyselylomakkeesta arvioin esiin nousevien teemojen suhteellisuutta ja toimijakohtaisuutta. Tuloksena voidaan pitää perinteisen kirkkomusiikin vahvaa arvostusta ja merkitystasoa tämän päivän Kajaanin seurakuntalaiselle. Kirkkomuusikko saa vahvaa vastakaikua perinteisenä kristillisenä musiikkityöntekijänä, mutta toisaalta musiikillinen moniarvoisuus on seurakuntalaisten keskuudessa vallitseva realiteetti.
Tutkimustulokset nostavat esiin seurakuntalaisten ajatuksia soitinvalinnoista, teologiasta, elämäntilanteista, kirkkoa ympäröivistä konteksteista, kirkkomuusikoista, tunteista, kokemuksista, toivomuksista jne. Aineistoa jaotellaan esimerkiksi eri ikäryhmien näkökulmiin. Päälinjana tutkimustuloksissa on kajaanilaisten myönteinen suhde sakraaliin musiikkiin
Sakraalin musiikin käsitteen määrittelyssä lähdin vakiintuneesta ja länsimaisen taide- ja kirkkomusiikin historian näkökulmasta. Lisäksi ajatuksena oli osoittaa, että perinteinen sakraali musiikki voi hyvin ja sitä arvostetaan, mikä oli hypoteesini. Pedagogisten ratkaisujen löytyminen kanttorin ja seurakuntalaisten välisessä vuorovaikutuksessa oli myös tavoitteena. Tarkoitus oli saada esiin seurakuntalaisten ajatusten ominaispiirteet ja heidän kokemustensa erilaiset vivahteet suhteessa ikäryhmiin ja osallistumisaktiivisuuteen.
Kahta seurakunnan kanttoria haastattelemalla sain aluksi hyvän yleiskuvan aiheeseen ja nostettua keskeisimmät teemat esiin. Kanttorien haastattelu muodosti aineiston 1. Kyselylomake, aineisto 2, toimi eri seurakunnan kohderyhmille osoitettuna varsinaisena aineistona. Käsittelin kanttorien vastaukset otannan pienuudesta huolimatta jonkinlaisena tulkinnallisena koosteena seurakuntalaisista, jonka heidän työkokemuksensa on ajan saatossa osoittanut. Kanttorien ajatuksia en suuremmin valikoinut, vaan kuvasin ne kauttaaltaan lyhyesti. Kyselylomakkeesta arvioin esiin nousevien teemojen suhteellisuutta ja toimijakohtaisuutta. Tuloksena voidaan pitää perinteisen kirkkomusiikin vahvaa arvostusta ja merkitystasoa tämän päivän Kajaanin seurakuntalaiselle. Kirkkomuusikko saa vahvaa vastakaikua perinteisenä kristillisenä musiikkityöntekijänä, mutta toisaalta musiikillinen moniarvoisuus on seurakuntalaisten keskuudessa vallitseva realiteetti.
Tutkimustulokset nostavat esiin seurakuntalaisten ajatuksia soitinvalinnoista, teologiasta, elämäntilanteista, kirkkoa ympäröivistä konteksteista, kirkkomuusikoista, tunteista, kokemuksista, toivomuksista jne. Aineistoa jaotellaan esimerkiksi eri ikäryhmien näkökulmiin. Päälinjana tutkimustuloksissa on kajaanilaisten myönteinen suhde sakraaliin musiikkiin