Ohjatusta toiminnasta takaisin vapaaseen leikkiin : majanrakennus nuorisotyön metodina
Hakomäki, Jan-Mikael (2011)
Hakomäki, Jan-Mikael
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315280
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee majanrakentamista nuorisotyön muotona. Tilaajana toimii Tornion kaupungin nuorisotoimi ja opinnäytetyötä on tarkoitus hyödyntää Tornion nuorisotoiminnassa. Tutkimuskysymyksenä etsitään vastauksia sille mitä majanrakentaminen on. Teoriaa pyritään ammentamaan englantilaisesta leikkityöstä, seikkailuleikkikenttä ja romuleikkikenttä – liikehdinnästä, ja aivotutkimuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytetään majanrakennustyöpajojen apuohjaajien haastatteluja, tekijän omaa pohdintaa ja dokumentaatiota.
Majanrakentamisen ohjausmenetelmänä pohditaan ohjatun ja vapaan leikin suhdetta, joka on yksi tärkeimmistä kysymyksistä englantilaisessa leikkityössä ja seikkailuleikkikenttien työntekijöiden keskuudessa. Aivotutkimuksessa on myös todettu että lasten leikkiminen vertaistensa kanssa on monimutkaisemman aivorakenteen kehitystä lisäävää. Ohjatun leikkitoiminnan vaikutus lasten aivojen kehitykselle on ristiriitaista, koska toisaalta ohjattu leikkitoiminta kehittää aivojen järjestelmällistä ja loogista aivokuorta, mutta aivorungon luova ja aktivoiva vaikutus ei toteudu. Opinnäytetyön tekijä päätyykin esittämään majanrakennustoiminnassa ensikäden rakennuskokemusten ohjaamista, jonka jälkeen vapaan rakennustoiminnan tulisi alkaa ja ohjaaja vetäytyy lähinnä taustalle turvallisuuden ja leikin sujumisen tarkkailijaksi.
Majanrakennusta ehdotetaan nuorisotyössä ryhmäyttämisen työkaluksi, oheistoiminnaksi leireille ja yhteiskunnallisena roolileikin osana. Mahdottomana mahdollisuutena opinnäytetyössä ehdotetaan Tornioon rakennettavaksi Skandinavian niemimaan ensimmäistä seikkailuleikkikenttää. Seikkailuleikkikentän yhteyteen tekijä ehdottaa kansainvälistä opiskelija- ja opettajavaihtoa englannin leikkityötä opettavien oppilaitosten kanssa. Englantilaisen leikkityö tarjoaisi uusia tapoja ohjata nuoriso- ja varhaisnuorisotyössä, joka tähän asti on tarjonnut ohjattua leikkitoimintaa ja toimintakokemus menetelmiä.
Majanrakentamisen ohjausmenetelmänä pohditaan ohjatun ja vapaan leikin suhdetta, joka on yksi tärkeimmistä kysymyksistä englantilaisessa leikkityössä ja seikkailuleikkikenttien työntekijöiden keskuudessa. Aivotutkimuksessa on myös todettu että lasten leikkiminen vertaistensa kanssa on monimutkaisemman aivorakenteen kehitystä lisäävää. Ohjatun leikkitoiminnan vaikutus lasten aivojen kehitykselle on ristiriitaista, koska toisaalta ohjattu leikkitoiminta kehittää aivojen järjestelmällistä ja loogista aivokuorta, mutta aivorungon luova ja aktivoiva vaikutus ei toteudu. Opinnäytetyön tekijä päätyykin esittämään majanrakennustoiminnassa ensikäden rakennuskokemusten ohjaamista, jonka jälkeen vapaan rakennustoiminnan tulisi alkaa ja ohjaaja vetäytyy lähinnä taustalle turvallisuuden ja leikin sujumisen tarkkailijaksi.
Majanrakennusta ehdotetaan nuorisotyössä ryhmäyttämisen työkaluksi, oheistoiminnaksi leireille ja yhteiskunnallisena roolileikin osana. Mahdottomana mahdollisuutena opinnäytetyössä ehdotetaan Tornioon rakennettavaksi Skandinavian niemimaan ensimmäistä seikkailuleikkikenttää. Seikkailuleikkikentän yhteyteen tekijä ehdottaa kansainvälistä opiskelija- ja opettajavaihtoa englannin leikkityötä opettavien oppilaitosten kanssa. Englantilaisen leikkityö tarjoaisi uusia tapoja ohjata nuoriso- ja varhaisnuorisotyössä, joka tähän asti on tarjonnut ohjattua leikkitoimintaa ja toimintakokemus menetelmiä.