Vaihtoehtoiset käyttövoimat auto- ja työkonetekniikassa sekä opetusmateriaalin laatiminen
Haataja, Mikko (2020)
Haataja, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927210
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin, mitä vaihtoehtoisia käyttövoimia on auto- ja työkonetekniikassa bensiini- ja dieselmoottorien rinnalla tai mitä on tulossa. Uusia vaihtoehtoisia käyttövoimia ovat esimerkiksi sähkö, hybridi ja kaasu. Työssä on selvitetty, miten vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödynnetään kuorma-autoliikenteessä, millainen jakeluverkosto nestemäisellä liikennekaasulla on Suomessa sekä miten sitä tankataan ajoneuvoihin. Työn tavoite oli luoda tutkimustiedoista auto- ja työkonetekniikkaan perehtyvä opetusmateriaali Oulun ammattikorkeakoululle.
Työ sisältää tietoa vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien ajoneuvojen tekniikasta, käyttökohteista, soveltuvuudesta ja huoltamisesta. Työssä on käyty läpi, mitä ovat bio- ja maakaasulla toimivat ajoneuvot, kuinka niitä tankataan ja mitä huoltamoilta vaaditaan niiden huoltamiseen. Sen lisäksi on perehdytty tarkemmin, millaisia ovat Scanian ja Volvon LNG- ja CNG-kuorma-autot sekä millainen on LNG-polttoaineen jakeluverkosto Suomessa. Työssä on myös tutkittu sähkökuorma-autojen tekniikkaa, lataamista ja käyttökohteita sekä perehdytty tarkemmin Daimlerin, Scanian ja Volvon sähkökuorma-autoihin. Lisäksi työssä on vielä katsaus raskaan liikenteen vetypolttokennoajoneuvojen mahdolliseen tulemiseen 2020-luvun loppupuolella.
Työn tuloksena syntyi kahdeksan Powerpoint-esitystä, jotka on tallennettu Oulun ammattikorkeakoulun Moodle-verkko-oppimisympäristöön opetuskäyttöä varten. Niiden aiheet ovat Bio- ja maakaasuajoneuvot, Daimlerin ja Volvon vety-yhteistyö, Daimlerin sähkökuorma-autot, Kaasuajoneuvojen huoltamovaatimukset, LNG-tankkaus, Sähkö- ja hybridikuorma-autot, Scanian kaasumoottorit ja Volvon kaasumoottorit. Esitysten avulla voidaan jatkossa opettaa vaihtoehtoisia käyttövoimia autoalalle koulutettaville henkilöille.
Työ sisältää tietoa vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien ajoneuvojen tekniikasta, käyttökohteista, soveltuvuudesta ja huoltamisesta. Työssä on käyty läpi, mitä ovat bio- ja maakaasulla toimivat ajoneuvot, kuinka niitä tankataan ja mitä huoltamoilta vaaditaan niiden huoltamiseen. Sen lisäksi on perehdytty tarkemmin, millaisia ovat Scanian ja Volvon LNG- ja CNG-kuorma-autot sekä millainen on LNG-polttoaineen jakeluverkosto Suomessa. Työssä on myös tutkittu sähkökuorma-autojen tekniikkaa, lataamista ja käyttökohteita sekä perehdytty tarkemmin Daimlerin, Scanian ja Volvon sähkökuorma-autoihin. Lisäksi työssä on vielä katsaus raskaan liikenteen vetypolttokennoajoneuvojen mahdolliseen tulemiseen 2020-luvun loppupuolella.
Työn tuloksena syntyi kahdeksan Powerpoint-esitystä, jotka on tallennettu Oulun ammattikorkeakoulun Moodle-verkko-oppimisympäristöön opetuskäyttöä varten. Niiden aiheet ovat Bio- ja maakaasuajoneuvot, Daimlerin ja Volvon vety-yhteistyö, Daimlerin sähkökuorma-autot, Kaasuajoneuvojen huoltamovaatimukset, LNG-tankkaus, Sähkö- ja hybridikuorma-autot, Scanian kaasumoottorit ja Volvon kaasumoottorit. Esitysten avulla voidaan jatkossa opettaa vaihtoehtoisia käyttövoimia autoalalle koulutettaville henkilöille.