Osaamistarveselvitys, Karelia-ammattikorkeakoulun International Business -koulutuksen opetussuunnitelmauudistus
Kaasinen, Riikka (2020)
Kaasinen, Riikka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826831
Tiivistelmä
Yksi maailmanlaajuisen koronapandemian seurauksista oli nopea globaali muutos työn tekemisen tavoissa. Tämän seurauksena myös korkeakoulututkintojen tuottamaan osaamiseen kohdistuvat tarpeet ovat muutoksessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita osana
Karelia-ammattikorkeakoulun International Business -koulutuksen (BBA) opetussuunnitelmauudistusta.
Tutkimus toteutettiin internetkyselynä harkinnanvaraisella otannalla. Kysely lähetettiin 120 BBA-tutkinnon Karelia-ammattikorkeakoulussa suorittaneelle henkilölle. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä Bachelor of Business Administration -tutkinnon alaan liittyvien osaamisten sekä yleisten työelämäosaamisten tärkeydestä nyt ja ennakoidusti vuonna 2030. Kyselyyn vastasi 33 henkilöä ja tulokset analysoitiin määrällisin menetelmin.
Tutkimuksen tuloksien mukaan kaikkien BBA-tutkinnon ammattialaan liittyvien osaamisalueiden sekä työelämäosaamisten osaamistarpeet tulevat muuttumaan ja kasvamaan tulevaisuudessa. Näin ollen osaamisen kehittämisen rakenteisiin ja käytäntöihin ammattikorkeakouluissa kohdistuu kasvavaa muutospainetta ja tähän vastaaminen tarkoittaa mm. opetussuunnitelmien ja pedagogisten ratkaisujen kehittämistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimustuloksissa näkyvät globaalit trendit, työn tekemisen murros, digitalisuuden lisääntyminen ja mahdollisesti myös koronapandemia.
Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita osana
Karelia-ammattikorkeakoulun International Business -koulutuksen (BBA) opetussuunnitelmauudistusta.
Tutkimus toteutettiin internetkyselynä harkinnanvaraisella otannalla. Kysely lähetettiin 120 BBA-tutkinnon Karelia-ammattikorkeakoulussa suorittaneelle henkilölle. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä Bachelor of Business Administration -tutkinnon alaan liittyvien osaamisten sekä yleisten työelämäosaamisten tärkeydestä nyt ja ennakoidusti vuonna 2030. Kyselyyn vastasi 33 henkilöä ja tulokset analysoitiin määrällisin menetelmin.
Tutkimuksen tuloksien mukaan kaikkien BBA-tutkinnon ammattialaan liittyvien osaamisalueiden sekä työelämäosaamisten osaamistarpeet tulevat muuttumaan ja kasvamaan tulevaisuudessa. Näin ollen osaamisen kehittämisen rakenteisiin ja käytäntöihin ammattikorkeakouluissa kohdistuu kasvavaa muutospainetta ja tähän vastaaminen tarkoittaa mm. opetussuunnitelmien ja pedagogisten ratkaisujen kehittämistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimustuloksissa näkyvät globaalit trendit, työn tekemisen murros, digitalisuuden lisääntyminen ja mahdollisesti myös koronapandemia.