Pelaamisen vahvistava voima : Aikuisten pelaajien kokemuksia digitaalisten pelien positiivisista sosiaalisista vaikutuksista
Teerikorpi, Noora (2020)
Teerikorpi, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027296
Tiivistelmä
Digitaaliset peliympäristöt ovat nousseet digitalisaation myötä yhä suositummaksi paikaksi viettää aikaa ja tavata ihmisiä. Digipelaaminen tarjoaa viihdearvojensa lisäksi pelaajilleen myös erilaisia hyötyjä. Pelillisyyden myötä pelien elementtejä ja pelikokemuksia onkin hyödynnetty muun muassa sosiaali- ja kasvatustyössä. Verkkoympäristöjen tarjoamia mahdollisuuksia sosiaalisiin kokemuksiin ei tule vähätellä, sillä nämä kokemukset voivat olla pelaajille hyvinkin merkityksellisiä. Pelimaailma voi esimerkiksi auttaa pelaajia tapaamaan ihmisiä, joilla on samoja kiinnostuksenkohteita.
Keskustelu pelaamisen vaikutuksista on varsin usein keskittynyt sen haittavaikutuksiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia positiivisia vaikutuksia aikuisten pelaajien mielestä digitaalisella pelaamisella on ollut heidän sosiaaliselle elämälleen. Lisäksi selvitettiin, millaista merkitystä he tunsivat peliyhteisöillä olevan ja mikä heitä motivoi pelaamaan. Opinnäytetyössä esiin tulleita koettuja vaikutuksia peilattiin tuloksissa sosiaalisen vahvistamisen elementteihin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja analysoitiin teemoittelemalla. Aineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt olivat eri puolella Suomea asuvia 26–40-vuotiaita peliharrastajia. Työn teoriaosuus muodostuu kolmesta osiosta: ensimmäinen käsittelee sosiaalista vahvistamista ja sen osatekijöitä: 1) elämänhallintaa ja osallisuutta, 2) itsetuntoa ja itsensä arvostamista sekä 3) vuorovaikutustaitoja ja sosiaalista toimintakykyä. Toinen osio pureutuu pelillisyyteen ja kolmas digitaaliseen ja sosiaaliseen pelaamiseen, peliyhteisöihin sekä pelaamisen motivaatioihin ja mentaliteetteihin.
Tulokset osoittivat sosiaalisen pelaamisen ja peliyhteisöissä toimimisen lisänneen sosiaalisuutta pelaajien elämässä. Sosiaalinen pelaaminen koettiin helppona ja mukavana tapana viettää aikaa muiden kanssa ja sen parissa on solmittu useita ihmissuhteita. Motivoivimpana asiana yhdessä pelaamisessa koettiin sosiaalinen kanssakäynti pelaamisen ohessa. Sosiaalisella pelaamisella todettiin olevan yksinäisyyttä ehkäisevä vaikutus varsinkin yksineläjien joukossa. Lisäksi sosiaalisen pelaamisen vaikutuksista löytyi elementtejä, jotka voivat olla sosiaalisesti vahvistavia. Näitä olivat esimerkiksi vaikutus sosiaalisiin taitoihin, itsetuntoon ja osallisuuteen.
Keskustelu pelaamisen vaikutuksista on varsin usein keskittynyt sen haittavaikutuksiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia positiivisia vaikutuksia aikuisten pelaajien mielestä digitaalisella pelaamisella on ollut heidän sosiaaliselle elämälleen. Lisäksi selvitettiin, millaista merkitystä he tunsivat peliyhteisöillä olevan ja mikä heitä motivoi pelaamaan. Opinnäytetyössä esiin tulleita koettuja vaikutuksia peilattiin tuloksissa sosiaalisen vahvistamisen elementteihin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja analysoitiin teemoittelemalla. Aineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta. Haastatteluihin osallistuneet henkilöt olivat eri puolella Suomea asuvia 26–40-vuotiaita peliharrastajia. Työn teoriaosuus muodostuu kolmesta osiosta: ensimmäinen käsittelee sosiaalista vahvistamista ja sen osatekijöitä: 1) elämänhallintaa ja osallisuutta, 2) itsetuntoa ja itsensä arvostamista sekä 3) vuorovaikutustaitoja ja sosiaalista toimintakykyä. Toinen osio pureutuu pelillisyyteen ja kolmas digitaaliseen ja sosiaaliseen pelaamiseen, peliyhteisöihin sekä pelaamisen motivaatioihin ja mentaliteetteihin.
Tulokset osoittivat sosiaalisen pelaamisen ja peliyhteisöissä toimimisen lisänneen sosiaalisuutta pelaajien elämässä. Sosiaalinen pelaaminen koettiin helppona ja mukavana tapana viettää aikaa muiden kanssa ja sen parissa on solmittu useita ihmissuhteita. Motivoivimpana asiana yhdessä pelaamisessa koettiin sosiaalinen kanssakäynti pelaamisen ohessa. Sosiaalisella pelaamisella todettiin olevan yksinäisyyttä ehkäisevä vaikutus varsinkin yksineläjien joukossa. Lisäksi sosiaalisen pelaamisen vaikutuksista löytyi elementtejä, jotka voivat olla sosiaalisesti vahvistavia. Näitä olivat esimerkiksi vaikutus sosiaalisiin taitoihin, itsetuntoon ja osallisuuteen.
