Henkilöstökokemus yritysfuusiossa
Laine, Tuomas (2020)
Laine, Tuomas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027349
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin kahden ulkoistettua asiakaspalvelua tuottavan Call Center -yrityksen, Avacan ja Suomenmaan Puhelinpalveluiden (Supu) työntekijöiden henkilöstökokemusta tulevasta yritysten yhdistymisestä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää henkilöstön mielipiteitä, odotuksia ja mahdollisia pelkoja tulevasta fuusiosta.
Tutkimus perustuu emeritusprofessori John Hayes’n malliin, jonka mukaan onnistunut organisaatiomuutos edellyttää onnistumista kuudessa kategoriassa, joita ovat johtajuus, yhteinen visio, taidot, resurssit, kannustimet ja strategia. Tutkimuksen ensimmäinen tavoite oli selvittää kategorioiden nykytilanne henkilöstön kokemuksen perusteella.
Toinen tavoite oli selvittää työntekijöiden muutoshalukkuutta tutkija Pasi Valteen esittämän kolmijaon perusteella. Valteen mukaan työntekijät voidaan jakaa muutoshalukkaisiin, muutosvalmiisiin ja muutokseen sopeutuviin työntekijöihin. Tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon työntekijöitä kuuluu mihinkin luokkaan.
Tutkimus tehtiin työntekijöille anonyyminä Webropol-kyselynä sekä ylimmälle johdolle haastatteluna. Tutkimuksen tuloksissa positiivista oli huomata, että työntekijät ovat luottavaisia omaan osaamiseensa, mikä antaa hyvän pohjan tulevalle fuusiolle. Kehittämiskohteeksi esiin nousivat resurssit ja kannustinjärjestelmät, joskin huomattavaa oli molempien kategorioiden suuret keskihajonnat, jotka alentavat tutkimuksen luotettavuutta.
Muutoshalukkuuden osalta tutkimus osoitti, että vastaajista muutoshalukkaita oli 34,9 %, muutosvalmiita 62,8 % ja muutokseen sopeutuvia 2,3 %. Alhainen muutoskielteisyys antaa hyvän pohjan fuusion toteuttamiselle, mutta muutosvalmiiden osalta luvassa on neuvotteluita mahdollisissa toimenkuvamuutoksissa. Tutkimus on tarkoitus uusia fuusion toteuttamisen jälkeen, jolloin mielenkiinto kohdistuu erityisesti kannustinjärjestelmään ja henkilöstön kokemukseen mahdollisista uusista tehtävistä.
Tutkimus perustuu emeritusprofessori John Hayes’n malliin, jonka mukaan onnistunut organisaatiomuutos edellyttää onnistumista kuudessa kategoriassa, joita ovat johtajuus, yhteinen visio, taidot, resurssit, kannustimet ja strategia. Tutkimuksen ensimmäinen tavoite oli selvittää kategorioiden nykytilanne henkilöstön kokemuksen perusteella.
Toinen tavoite oli selvittää työntekijöiden muutoshalukkuutta tutkija Pasi Valteen esittämän kolmijaon perusteella. Valteen mukaan työntekijät voidaan jakaa muutoshalukkaisiin, muutosvalmiisiin ja muutokseen sopeutuviin työntekijöihin. Tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon työntekijöitä kuuluu mihinkin luokkaan.
Tutkimus tehtiin työntekijöille anonyyminä Webropol-kyselynä sekä ylimmälle johdolle haastatteluna. Tutkimuksen tuloksissa positiivista oli huomata, että työntekijät ovat luottavaisia omaan osaamiseensa, mikä antaa hyvän pohjan tulevalle fuusiolle. Kehittämiskohteeksi esiin nousivat resurssit ja kannustinjärjestelmät, joskin huomattavaa oli molempien kategorioiden suuret keskihajonnat, jotka alentavat tutkimuksen luotettavuutta.
Muutoshalukkuuden osalta tutkimus osoitti, että vastaajista muutoshalukkaita oli 34,9 %, muutosvalmiita 62,8 % ja muutokseen sopeutuvia 2,3 %. Alhainen muutoskielteisyys antaa hyvän pohjan fuusion toteuttamiselle, mutta muutosvalmiiden osalta luvassa on neuvotteluita mahdollisissa toimenkuvamuutoksissa. Tutkimus on tarkoitus uusia fuusion toteuttamisen jälkeen, jolloin mielenkiinto kohdistuu erityisesti kannustinjärjestelmään ja henkilöstön kokemukseen mahdollisista uusista tehtävistä.