Rahapeliongelmien ratkominen asiakkaan kanssa Jyväskylän aikuissosiaalityössä : Opas Hannikaisenkadun sosiaaliasemalle
Lajunen, Vilma; Soininen, Laura (2020)
Lajunen, Vilma
Soininen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027338
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto saatiin Jyväskylän kaupungin aikuissosiaalityöstä ja kuntouttavista palveluista. Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää sosiaalialan osaamista rahapeliongelmista sekä kartoittaa sosiaalityöhön soveltuvia menetelmiä rahapeliongelman käsittelyyn asiakkaiden kanssa. Tavoitteena oli tehdä opas, joka lisää Hannikaisenkadun sosiaaliaseman henkilöstön osaamista rahapeliongelman käsittelyssä asiakkaan kanssa. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana.
Kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktivistisen kehittämisprosessin mallia. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ja oppaan sisältö muotoutuivat kartoittamalla työntekijöiden tarpeita ja toiveita, joiden pohjalta aineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla tutkimuksellisia periaatteita hyödyntäen. Kehittämistoiminnan arvioinnin välineenä hyödynnet-tiin pilotointia, jonka avulla selvitettiin tuotoksen toimivuutta käytännössä ja kerättiin palautetta jatkokehittämistä varten. Lopullinen versio tuotoksesta muokattiin pilotoinnista saadun palautteen analysoinnin perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajan toiveiden mukainen opas työntekijöille rahapeliongelmien ratkomisesta asiakkaan kanssa Hannikaisenkadun sosiaaliasemalla. Oppaassa käsitellään rahapeliongelman taustatekijöitä, kehittymistä ja ilmenemistä eri elämänalueilla. Sen lisäksi oppaasta löytyy konkreettisia työkaluja asiakkaan kanssa työskentelyyn sosiaalityössä ja -ohjauksessa sekä tietoa muista palveluista Jyväskylän seudulla.
Opas edistää asiakkaan mahdollisuuksia saada oikein kohdennettua ja ajantasaista ohjausta aikuissosiaalityössä. Jatkossa opasta olisi hyvä kehittää säännöllisesti päivittämällä esimerkiksi palvelutarjonnan osalta sekä mahdollisen uuden tutkimustiedon pohjalta.
Kehittämismenetelmänä käytettiin konstruktivistisen kehittämisprosessin mallia. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ja oppaan sisältö muotoutuivat kartoittamalla työntekijöiden tarpeita ja toiveita, joiden pohjalta aineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla tutkimuksellisia periaatteita hyödyntäen. Kehittämistoiminnan arvioinnin välineenä hyödynnet-tiin pilotointia, jonka avulla selvitettiin tuotoksen toimivuutta käytännössä ja kerättiin palautetta jatkokehittämistä varten. Lopullinen versio tuotoksesta muokattiin pilotoinnista saadun palautteen analysoinnin perusteella.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajan toiveiden mukainen opas työntekijöille rahapeliongelmien ratkomisesta asiakkaan kanssa Hannikaisenkadun sosiaaliasemalla. Oppaassa käsitellään rahapeliongelman taustatekijöitä, kehittymistä ja ilmenemistä eri elämänalueilla. Sen lisäksi oppaasta löytyy konkreettisia työkaluja asiakkaan kanssa työskentelyyn sosiaalityössä ja -ohjauksessa sekä tietoa muista palveluista Jyväskylän seudulla.
Opas edistää asiakkaan mahdollisuuksia saada oikein kohdennettua ja ajantasaista ohjausta aikuissosiaalityössä. Jatkossa opasta olisi hyvä kehittää säännöllisesti päivittämällä esimerkiksi palvelutarjonnan osalta sekä mahdollisen uuden tutkimustiedon pohjalta.