Suun terveydenhoidon opetus ja osaaminen Savonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelmien opiskelijoilla
Smahl, Elisa (2020)
Smahl, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027432
Tiivistelmä
Suun sairaudet vaikuttavat yleisterveyteen johtuen suussa olevasta tulehdusreaktiosta, joka pääsee muun muassa verenkierron mukana muualle kehoon. Huonosti hoidettu yleissairaus tai muut terveydelliset tilat voivat heikentää suun terveyttä. Savonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön (sairaanhoitajan, ensihoitajan, terveydenhoitajan, kätilön) tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmissa suun terveydenhoitoa ei erikseen mainita sisältyvän koulutukseen. Tutkimusten mukaan olisi tärkeää, että hoitotyön ammattilaisilla olisi suun terveydenhoitoon liittyvää osaamista. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Savonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelmien opiskelijoiden näkemyksiä suun terveydenhoidon opetuksesta ammattikorkeakouluopintojen aikana, heidän suun terveydenhoidon osaamistaan sekä näkemyksiään omasta suun terveydenhoidon osaamisestaan. Tavoitteena on kehittää hoitotyön tutkinto-ohjelmien suun terveydenhoidon opetusta niin, että opiskelijoiden suun terveydenhoidon osaaminen vahvistuu.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistujat olivat valmistumassa olevia opiskelijoita Savonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelmissa. Tutkimusta varten luotiin uusi kyselylomake. Kysely toteutettiin kesä-elokuussa 2020. Kysely lähetettiin 263 opiskelijalle ja vastauksia saatiin 46 (vastausprosentti 17%). Tuloksia analysoitiin havaintomatriisin ja ristiintaulukoinnin avulla.
Suun terveydenhoidon teoriaopintoja hoitotyön opiskelijoilla on ollut melko monipuolisesti, mutta käytännön harjoituksia on ollut vähemmän. Opiskelijat kokivat, että heidän omat tietonsa suun sairauksista ja niiden yhteydestä yleissairauksiin olivat tyydyttäviä. Osa opiskelijoista kokee, että potilaiden suunhoito on epämiellyttävää, vaikeaa, eikä siihen ole aikaa. Suurin osa opiskelijoista kokee tarvitsevansa lisää tietoa tai harjoitusta suun terveydenhoidosta. Jatkotutkimusaiheena hoitotyön opiskelijoiden suun terveydenhoidon opetusta ja osaamista olisi hyvä tutkia muissakin ammattikorkeakouluissa. Hoitotyön opiskelijoille olisi tarpeen suunnitella ja toteuttaa oma valinnainen suun terveydenhoitoon liittyvä opintojakso, joka kehittäisi opiskelijoiden osaamista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistujat olivat valmistumassa olevia opiskelijoita Savonia-ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelmissa. Tutkimusta varten luotiin uusi kyselylomake. Kysely toteutettiin kesä-elokuussa 2020. Kysely lähetettiin 263 opiskelijalle ja vastauksia saatiin 46 (vastausprosentti 17%). Tuloksia analysoitiin havaintomatriisin ja ristiintaulukoinnin avulla.
Suun terveydenhoidon teoriaopintoja hoitotyön opiskelijoilla on ollut melko monipuolisesti, mutta käytännön harjoituksia on ollut vähemmän. Opiskelijat kokivat, että heidän omat tietonsa suun sairauksista ja niiden yhteydestä yleissairauksiin olivat tyydyttäviä. Osa opiskelijoista kokee, että potilaiden suunhoito on epämiellyttävää, vaikeaa, eikä siihen ole aikaa. Suurin osa opiskelijoista kokee tarvitsevansa lisää tietoa tai harjoitusta suun terveydenhoidosta. Jatkotutkimusaiheena hoitotyön opiskelijoiden suun terveydenhoidon opetusta ja osaamista olisi hyvä tutkia muissakin ammattikorkeakouluissa. Hoitotyön opiskelijoille olisi tarpeen suunnitella ja toteuttaa oma valinnainen suun terveydenhoitoon liittyvä opintojakso, joka kehittäisi opiskelijoiden osaamista.