Imagotutkimus - Mielikuvia kauppahallista : Case: Kuopion kauppahalli
Hujanen, Roosa (2020)
Hujanen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kuopion kauppahallin imago korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta sekä kartoittaa mitä palveluita ja tuotteita opiskelijat haluaisivat kauppahallin tarjoavan. Kauppahallin imagoa ei tästä näkökulmasta ole aiemmin tutkittu. Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli Kuopion Kauppahallin yhdisty ry.
Opinnäytetyö jakautui neljään osaan, jotka olivat teoriaosa, tutkimusosa, tutkimustulosten esittely sekä joh-topäätökset ja pohdinta. Tutkimuksen teoriaosassa taustoitettiin tutkimukseen liittyvää tietoperustaa imagon ja ostokäyttäytymisen osalta. Imagoa avattiin sen muodostumisen ja merkityksen kautta. Kuluttajan ostopää-töksiin vaikuttavia tekijöitä ryhmiteltiin ja avattiin niiden merkityksien kautta.
Opinnäytetyötutkimus toteutettiin Webropol- kysely- ja raportointiohjelmalla. Kyselyssä oli 17 kysymystä. Ky-symykset olivat strukturoituja-, puolistrukturoituja- sekä avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimuksen kohderyh-mänä olivat Savonia-ammattikorkeakoulun matkailu- ja ravitsemisalan ja liiketalouden opiskelijat sekä Itä-Suomen yliopiston Kuopiossa opiskelevat kauppatieteiden opiskelijat. Vastauksia kyselytutkimukseen saatiin 133.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että Kuopion kauppahallilla on positiivinen imago kohderyhmän opiskelijoi-den keskuudessa. Opiskelijat pitävät kauppahallia tärkeänä osana Kuopiota ja kauppahallissa vallitsevaa tun-nelmaa erityisenä. Suurin osa opiskelijoista arvostaa myös kauppahallin tuotteiden ja yrittäjien paikallisuutta sekä tuotteiden laadukkuutta ja tuoreutta.
Opinnäytetyö jakautui neljään osaan, jotka olivat teoriaosa, tutkimusosa, tutkimustulosten esittely sekä joh-topäätökset ja pohdinta. Tutkimuksen teoriaosassa taustoitettiin tutkimukseen liittyvää tietoperustaa imagon ja ostokäyttäytymisen osalta. Imagoa avattiin sen muodostumisen ja merkityksen kautta. Kuluttajan ostopää-töksiin vaikuttavia tekijöitä ryhmiteltiin ja avattiin niiden merkityksien kautta.
Opinnäytetyötutkimus toteutettiin Webropol- kysely- ja raportointiohjelmalla. Kyselyssä oli 17 kysymystä. Ky-symykset olivat strukturoituja-, puolistrukturoituja- sekä avoimia kysymyksiä. Kyselytutkimuksen kohderyh-mänä olivat Savonia-ammattikorkeakoulun matkailu- ja ravitsemisalan ja liiketalouden opiskelijat sekä Itä-Suomen yliopiston Kuopiossa opiskelevat kauppatieteiden opiskelijat. Vastauksia kyselytutkimukseen saatiin 133.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että Kuopion kauppahallilla on positiivinen imago kohderyhmän opiskelijoi-den keskuudessa. Opiskelijat pitävät kauppahallia tärkeänä osana Kuopiota ja kauppahallissa vallitsevaa tun-nelmaa erityisenä. Suurin osa opiskelijoista arvostaa myös kauppahallin tuotteiden ja yrittäjien paikallisuutta sekä tuotteiden laadukkuutta ja tuoreutta.