Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Terveyttä, ravinnerikkautta ja markkinointia - Opiskelijoiden ja yritysten mielikuvia superfoodeista

Tuomainen, Miia; Uimonen, Miia (2011)

 
Avaa tiedosto
Tuomainen_Miia.pdf (2.222Mt)
Lataukset: 


Tuomainen, Miia
Uimonen, Miia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815798
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden mielikuvia ja käsityksiä ruokatrendinä pidettävästä superfoodista. Lisäksi selvitimme superfoodeja markkinoivien yritysten tavoitteleman mielikuvan verraten tätä opiskelijoiden mielikuviin. Näin pystyisimme tarjoamaan yrityksille mahdollisuuden kehittää superfood-tuotteiden tarjontaa ja markkinointia kuluttajaystävällisempään muotoon.

Opinnäytetyömme viitekehys koostuu superfoodista käsitteenä, sen historiasta sekä tunnetuimmista superfood-tuotteista. Lisäksi tarkastelemme mielikuvia ja niiden markkinoinnillista näkökulmaa.

Tutkimus toteutettiin sähköisesti Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille pääasiassa kvantitatiivisena kyselynä syyskuussa 2011. Opiskelijoiden kyselyn otoskoko oli 623, josta vastausprosentiksi saatiin 23,1 (144 vastaajaa). Yrityskysely toimitettiin yrityksille sekä tulostetussa että sähköisessä muodossa yrityksen sijainnista riippuen. Yrityksien kyselyyn vastasi viisi kuudesta yrityksestä eli vastausprosentiksi muodostui 83,3.

Tutkimuksemme tulosten mukaan superfood on vastanneiden keskuudessa melko tunnettu (63,2 %), vaikka osa mielikuvista onkin superfoodien määritelmän vastaisia. Useimmat mielikuvat superfoodeista ovat positiivisia. Sitä pidetään terveellisenä, luonnonmukaisena ja ravinnerikkaana. Negatiivisena koetaan lähinnä sen runsas käyttö osana markkinointia. Lisäksi superfoodia pidetään kalliina ja vaikeasti saatavana.

Yritysten tavoitemielikuva ei poikkea suuresti opiskelijoiden mielikuvista. Luonnollisesti yritysten tietopohja superfoodeista on yksityiskohtaisempi ja laajempi kuin opiskelijoilla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste