Kainuun yrittäjyyskasvatusstrategia suunnitelmasta käytäntöön - Yrittäjyyskasvatuksen ideavihko varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
Huotari, Hanna (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227853
Tiivistelmä
Tekijä: Huotari Hanna
Työn nimi: Kainuun yrittäjyyskasvatusstrategia suunnitelmasta käytäntöön - Yrittäjyyskasvatuksen ideavihko varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
Tutkintonimike: Tradenomi (AMK), liiketalous
Asiasanat: strategia, yrittäjyyskasvatus, yritteliäisyys, yrittäjyyspedagogiikka
Kehittäminen ja muutoksen aikaansaaminen vaativat pitkäjänteistä ja koordinoitua strategista työskentelyä. Valtakunnallisia strategisia koulutuspoliittisia muutoksia pyritään tekemään maamme tulevaisuuden menestyksen sekä hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Yrittäjyyskasvatus on ajankohtainen aihe. Sen merkitys taloudelle ja kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille on ymmärretty. Yksi EU:n keskeisimmistä koulutuspoliittisista toimista on ollut kehittää yrittäjyyskasvatusta Euroopan laajuisesti. Suomen Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö ovat tehneet linjauksia, jotka tukevat yhtenäisen yrittäjyyskasvatuspolun rakentumista aina varhaiskasvatuksesta kolmannelle asteelle. Linjauksissa yrittäjyyskasvatus katsotaan osaksi laaja-alaista osaamista, jolla tuetaan oppijan taitoa reagoida ympäristön tarpeisiin ja muutoksiin omia tietojaan ja taitojaan luovasti hyödyntäen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy:n ja Kainuun ammattiopiston yhteisen yrittäjyyskasvatusta edistävän YES Kainuu -hankkeen toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli luoda työkalu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen yrittäjyyskasvatuksen tueksi. Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi Yrittäjyyskasvatuksen ideavihko, joka on tarkoitettu tukemaan Kainuun yrittäjyyskasvatusstrategian jalkautumista alueen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tuotteelle on kentällä tarvetta, sillä varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen suunnattua yrittäjyyskasvatusta käsittelevää materiaalia on vielä erittäin vähän.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu strategiasta ja yrittäjyyskasvatuksesta. Strategiaa käsitellään kehittämisen, jalkauttamisen sekä arvioinnin näkökulmasta. Yrittäjyyskasvatuksen osuudessa puolestaan perehdytään yrittäjyyskasvatukseen, yritteliäisyyteen, yrittäjyyspedagogiikkaan, positiiviseen pedagogiikkaan sekä yrittäjyyskasvatuksen ennaltaehkäiseviin vaikutuksiin.
Teoriaosa luo pohjan opinnäytetyön tuloksena syntyneelle tuotteelle, Yrittäjyyskasvatuksen ideaviholle. Strategian jalkauttamista sekä ideavihon toimivuutta testattiin toteuttamalla Kainuun alueen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle sähköinen kysely yrittäjyyskasvatuksesta. Saatua aineistoa hyödynnettiin ideavihkoa työstettäessä. Valikoituja kohderyhmän edustajia kuultiin myös ideavihon viimeistelyvaiheessa.
Yrittäjyyskasvatus ja yrittäjyyspedagogiikan jalkauttaminen osaksi suomalaista kasvatuksen ja oppimisen polkua on hyvällä alulla. Etenemistä hidastaa kuitenkin yrittäjyyspedagogiikan teoreettisen viitekehyksen ja nuorempien lasten kanssa toteutetun tutkimuksen vähäinen määrä. Suomalaisen vahvan yrittäjyyden tutkimuksen sekä kasvatuksen ja opetuksen tutkimuksen sekä pedagogisen osaamisen ansiosta maallamme olisi hyvät edellytykset kehittää ja luoda aina varhaiskasvatuksesta kolmannelle asteelle asti soveltuvaa yrittäjyyspedagogiikkaa. Tämä olisi tärkeää, jotta yrittäjyyskasvatuksella voitaisiin johdonmukaisesti tukea lasten kasvamista aktiivisiksi ja hyvinvoiviksi kansalaisiksi. Abstract
Author: Huotari Hanna
Title of the Publication: Kainuu Entrepreneurship Education Strategy from Plan to Practice – Entrepreneurship Education Idea Booklet for Early Childhood Education and Pre-school Education
Degree Title: Bachelor of Business Administration
Keywords: strategy, entrepreneurship education, entrepreneurship, entrepreneurship pedagogy
Development and bringing about changes require long-term and coordinated strategic work. Finland has a clear national aim for its education policy. Strategic changes in education will be made to be able to increase the success of the country and its well-being.
Entrepreneurship education has an important role in this change and, therefore, it is a topical issue. The EU has taken key actions in its education policy by creating European level entrepreneurship education policy.
Finland has created its own guidelines that support the EU construction of a unified entrepreneurship education path from early childhood education up to the third level education. This means that entrepreneurship education is included in the broad-based expertise. It supports the learner’s ability to respond to the needs and changes of the environment by utilizing learned skills and knowledge in a creative way.
This thesis was carried out commissioned by the joint Kainuu region’s entrepreneurship education project, coordinated by the Kajaani University of Applied Science Ltd and Kainuu Vocational College. The aim of was to create an entrepreneurship education tool for the region’s early childhood education and pre-school education. An Entrepreneurship Education Idea Booklet was created as the result of the thesis process. The intention of the Booklet is to support the implementation of the Kainuu Entrepreneurship Education Strategy as a part of region’s early childhood education and pre-school education. There is a clear need for the product, because currently very little material is available about entrepreneurship education for early childhood education and pre-school education.
The theoretical framework of this thesis consists of two parts: strategy and entrepreneurship education. Strategy is reviewed from the perspective of development, implementation, and evaluation. The part consisting about entrepreneurship education focuses on entrepreneurship education, entrepreneurship, entrepreneurship pedagogy, positive pedagogy, as well as the preventive effects of entrepreneurship education.
The theoretical part of the thesis created the base for the product, the Entrepreneurship Education Idea Booklet. An electronic survey about entrepreneurship education was conducted for the region’s early childhood education and pre-school education staff. The theoretical part and the questionnaire results supported the implementation of the Kainuu region entrepreneurship strategy work and the functionally of the Idea Booklet. A few selected representatives of the target group were also consulted before finishing the Idea Booklet.
Finland has made a good start in implementing entrepreneurship pedagogy as part of the Finnish educational path. More theoretical framework about entrepreneurship pedagogy is still needed to support the work. Finland has a good opportunity to develop and create entrepreneurial pedagogy suitable from early childhood education up to the third level education. This is important so that entrepreneurship education can consistently support the growth of children and lead them toward active and prosperous citizenship.
Työn nimi: Kainuun yrittäjyyskasvatusstrategia suunnitelmasta käytäntöön - Yrittäjyyskasvatuksen ideavihko varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
Tutkintonimike: Tradenomi (AMK), liiketalous
Asiasanat: strategia, yrittäjyyskasvatus, yritteliäisyys, yrittäjyyspedagogiikka
Kehittäminen ja muutoksen aikaansaaminen vaativat pitkäjänteistä ja koordinoitua strategista työskentelyä. Valtakunnallisia strategisia koulutuspoliittisia muutoksia pyritään tekemään maamme tulevaisuuden menestyksen sekä hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Yrittäjyyskasvatus on ajankohtainen aihe. Sen merkitys taloudelle ja kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille on ymmärretty. Yksi EU:n keskeisimmistä koulutuspoliittisista toimista on ollut kehittää yrittäjyyskasvatusta Euroopan laajuisesti. Suomen Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö ovat tehneet linjauksia, jotka tukevat yhtenäisen yrittäjyyskasvatuspolun rakentumista aina varhaiskasvatuksesta kolmannelle asteelle. Linjauksissa yrittäjyyskasvatus katsotaan osaksi laaja-alaista osaamista, jolla tuetaan oppijan taitoa reagoida ympäristön tarpeisiin ja muutoksiin omia tietojaan ja taitojaan luovasti hyödyntäen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Kajaanin Ammattikorkeakoulu Oy:n ja Kainuun ammattiopiston yhteisen yrittäjyyskasvatusta edistävän YES Kainuu -hankkeen toimeksiannosta. Työn tavoitteena oli luoda työkalu varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen yrittäjyyskasvatuksen tueksi. Opinnäytetyöprosessin tuloksena syntyi Yrittäjyyskasvatuksen ideavihko, joka on tarkoitettu tukemaan Kainuun yrittäjyyskasvatusstrategian jalkautumista alueen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tuotteelle on kentällä tarvetta, sillä varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen suunnattua yrittäjyyskasvatusta käsittelevää materiaalia on vielä erittäin vähän.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu strategiasta ja yrittäjyyskasvatuksesta. Strategiaa käsitellään kehittämisen, jalkauttamisen sekä arvioinnin näkökulmasta. Yrittäjyyskasvatuksen osuudessa puolestaan perehdytään yrittäjyyskasvatukseen, yritteliäisyyteen, yrittäjyyspedagogiikkaan, positiiviseen pedagogiikkaan sekä yrittäjyyskasvatuksen ennaltaehkäiseviin vaikutuksiin.
Teoriaosa luo pohjan opinnäytetyön tuloksena syntyneelle tuotteelle, Yrittäjyyskasvatuksen ideaviholle. Strategian jalkauttamista sekä ideavihon toimivuutta testattiin toteuttamalla Kainuun alueen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle sähköinen kysely yrittäjyyskasvatuksesta. Saatua aineistoa hyödynnettiin ideavihkoa työstettäessä. Valikoituja kohderyhmän edustajia kuultiin myös ideavihon viimeistelyvaiheessa.
Yrittäjyyskasvatus ja yrittäjyyspedagogiikan jalkauttaminen osaksi suomalaista kasvatuksen ja oppimisen polkua on hyvällä alulla. Etenemistä hidastaa kuitenkin yrittäjyyspedagogiikan teoreettisen viitekehyksen ja nuorempien lasten kanssa toteutetun tutkimuksen vähäinen määrä. Suomalaisen vahvan yrittäjyyden tutkimuksen sekä kasvatuksen ja opetuksen tutkimuksen sekä pedagogisen osaamisen ansiosta maallamme olisi hyvät edellytykset kehittää ja luoda aina varhaiskasvatuksesta kolmannelle asteelle asti soveltuvaa yrittäjyyspedagogiikkaa. Tämä olisi tärkeää, jotta yrittäjyyskasvatuksella voitaisiin johdonmukaisesti tukea lasten kasvamista aktiivisiksi ja hyvinvoiviksi kansalaisiksi.
Author: Huotari Hanna
Title of the Publication: Kainuu Entrepreneurship Education Strategy from Plan to Practice – Entrepreneurship Education Idea Booklet for Early Childhood Education and Pre-school Education
Degree Title: Bachelor of Business Administration
Keywords: strategy, entrepreneurship education, entrepreneurship, entrepreneurship pedagogy
Development and bringing about changes require long-term and coordinated strategic work. Finland has a clear national aim for its education policy. Strategic changes in education will be made to be able to increase the success of the country and its well-being.
Entrepreneurship education has an important role in this change and, therefore, it is a topical issue. The EU has taken key actions in its education policy by creating European level entrepreneurship education policy.
Finland has created its own guidelines that support the EU construction of a unified entrepreneurship education path from early childhood education up to the third level education. This means that entrepreneurship education is included in the broad-based expertise. It supports the learner’s ability to respond to the needs and changes of the environment by utilizing learned skills and knowledge in a creative way.
This thesis was carried out commissioned by the joint Kainuu region’s entrepreneurship education project, coordinated by the Kajaani University of Applied Science Ltd and Kainuu Vocational College. The aim of was to create an entrepreneurship education tool for the region’s early childhood education and pre-school education. An Entrepreneurship Education Idea Booklet was created as the result of the thesis process. The intention of the Booklet is to support the implementation of the Kainuu Entrepreneurship Education Strategy as a part of region’s early childhood education and pre-school education. There is a clear need for the product, because currently very little material is available about entrepreneurship education for early childhood education and pre-school education.
The theoretical framework of this thesis consists of two parts: strategy and entrepreneurship education. Strategy is reviewed from the perspective of development, implementation, and evaluation. The part consisting about entrepreneurship education focuses on entrepreneurship education, entrepreneurship, entrepreneurship pedagogy, positive pedagogy, as well as the preventive effects of entrepreneurship education.
The theoretical part of the thesis created the base for the product, the Entrepreneurship Education Idea Booklet. An electronic survey about entrepreneurship education was conducted for the region’s early childhood education and pre-school education staff. The theoretical part and the questionnaire results supported the implementation of the Kainuu region entrepreneurship strategy work and the functionally of the Idea Booklet. A few selected representatives of the target group were also consulted before finishing the Idea Booklet.
Finland has made a good start in implementing entrepreneurship pedagogy as part of the Finnish educational path. More theoretical framework about entrepreneurship pedagogy is still needed to support the work. Finland has a good opportunity to develop and create entrepreneurial pedagogy suitable from early childhood education up to the third level education. This is important so that entrepreneurship education can consistently support the growth of children and lead them toward active and prosperous citizenship.