Coverkeikan hurmos : Beatwaven riveissä havaittuja menestystekijöitä
Niemi, Oskari (2020)
Niemi, Oskari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428032
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kartoitan hyväksi havaitsemiani toimintatapoja coverkeikoilla. Pohdin, kuinka kehittää bändiä niin, että sen ura jatkuu mahdollisimman pitkään. Mistä hyvä keikka syntyy? Kuinka luoda hurmos? Kuinka luoda keikasta sellainen, että kuulijat ja paikalla oleva henkilökunta suosittelevat bändiä eteenpäin? Pyrin tuomaan esille sellaisia havaintoja, joita olen itse tehnyt, mutta joista kuulen harvemmin puhuttavan muusikonkoulutuksessa. Halusin pureutua syvemmälle onnistuneiden keikkojen sisältöön ja yksityiskohtiin.
Työni on luonteeltaan menneisyyttä tutkiva ja kokemuksia muisteleva. Arvioin Beatwaven toimintaa itsereflektiona. Beatwaven jäsenille laatimani kysymykset avaavat soittajien näkemyksiä.
Analyysini perusteella hyvän coverbändin menestystekijöitä muutamia mainitakseni ovat:
-Energian keskittäminen suurimman mahdollisen kuulijajoukon viihdyttämiseen.
-Ymmärrys siitä, että keikkoja saa useimmiten lisää keikoilta saadun hyvän palautteen kautta.
-Huolellinen kappaleiden valinta tilanteeseen nähden sekä kyky muokata settilistaa kesken keikan.
-Yleisönlukutaito ja reagointi yleisön tunnelmaan dynamiikalla.
-Kyky luoda hurmos johtohahmon johdattamana. Nämä solistit ja meiningin tirehtöörit ylläpitävät kontaktia yleisöön. Solistit voivat vaihdella keikalla luoden mielenkiintoa ja vaihtelua.
Opinnäytetyöni tuloksena bändin ura jatkuu ja kehittyy parhaiten silloin, kun bändin sisällä valitsee avoin kommunikaation kulttuuri, yhteinen näkemys tavoitteista, jatkuva kehittymisen nälkä sekä rakkaus musiikkiin ja keikkailuun. Keikoilla jatkuvasti tapahtuvien yritysten ja erehdysten jälkeenpäin tarkastelu sekä niistä oppiminen siivittävät bändiä kohti vaikuttavampia keikkoja.
Työni on luonteeltaan menneisyyttä tutkiva ja kokemuksia muisteleva. Arvioin Beatwaven toimintaa itsereflektiona. Beatwaven jäsenille laatimani kysymykset avaavat soittajien näkemyksiä.
Analyysini perusteella hyvän coverbändin menestystekijöitä muutamia mainitakseni ovat:
-Energian keskittäminen suurimman mahdollisen kuulijajoukon viihdyttämiseen.
-Ymmärrys siitä, että keikkoja saa useimmiten lisää keikoilta saadun hyvän palautteen kautta.
-Huolellinen kappaleiden valinta tilanteeseen nähden sekä kyky muokata settilistaa kesken keikan.
-Yleisönlukutaito ja reagointi yleisön tunnelmaan dynamiikalla.
-Kyky luoda hurmos johtohahmon johdattamana. Nämä solistit ja meiningin tirehtöörit ylläpitävät kontaktia yleisöön. Solistit voivat vaihdella keikalla luoden mielenkiintoa ja vaihtelua.
Opinnäytetyöni tuloksena bändin ura jatkuu ja kehittyy parhaiten silloin, kun bändin sisällä valitsee avoin kommunikaation kulttuuri, yhteinen näkemys tavoitteista, jatkuva kehittymisen nälkä sekä rakkaus musiikkiin ja keikkailuun. Keikoilla jatkuvasti tapahtuvien yritysten ja erehdysten jälkeenpäin tarkastelu sekä niistä oppiminen siivittävät bändiä kohti vaikuttavampia keikkoja.