Social Responsibility & SME Competitiveness
Boers, Rein David (2020)
Boers, Rein David
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528214
Tiivistelmä
In current day society and economy, one cannot avoid the term social responsibility any- more. It has become a global trend triggered in part by pressing environmental concerns and increased awareness of for example working conditions abroad. Unsurprisingly, a lot of research has been performed on the matter, although mainly with larger companies in mind.
Therefore, qualitative interviews have been held in search of findings on the relationship between social responsibility and small- and medium-sized enterprises (SMEs). The main aim was to gather results applicable to Finnish SMEs, since results would probably vary de- pending on the region or country. Competitiveness was one of the main measures in mind when analysing results. Hopes were set on offering at least indicative results that could of- fer an insight on the potential effects of social responsibility engagement by an SME on its own competitiveness and providing a reference for future research.
Acquired data was qualitative of nature in the form of live interviews with SMEs and other organizations. Interview transcription texts were organised by theme whereafter the themed results were analysed through a theoretical framework based on previous re- search and their applicable findings.
Results unveiled inter alia sources of social responsibility costs, social responsibility oppor- tunities and a strict attitude of consumers and organizations towards socially responsible endeavours. The benefits and challenges of social responsibility measures for SMEs were various to such an extent that it will depend on the SME and its circumstances whether so- cial responsibility has a positive effect on the company’s competitiveness or not. Nykyisessä yhteiskunnassa ja taloudessa ei ole enää mahdollista jättää huomiotta yhteis- kuntavastuuta. Yhteiskuntavastuu on kiistämättä osa globaalia kehityssuuntaa ympäristöä uhkaavien haasteiden ja kasvaneen tietoisuuden vuoksi, kuten esimerkiksi koskien kehi- tysmaiden työoloja. Tämän takia erityisesti suuryritysten yhteiskuntavastuuta on tutkittu varsin paljon.
Tässä yhteydessä tutkittiin pienten ja keskisuurten yritysten (PK-yritysten) suhdetta yh- teiskuntavastuuseen kvalitatiivisten haastatteluiden avulla. Koska tulokset todennäköi- sesti vaihtelevat alueellisesti sekä maittain, päätavoitteena oli löytää tuloksia, jotka sovel- tuvat suomalaisiin PK-yrityksiin. Analyysissa kilpailukyky oli yksi tärkeimmistä mittareista. Tavoitteena oli löytää indikatiivisia tuloksia, jotka tarjoavat käsityksen yhteiskuntavastuun sidonnaisuudesta PK-yritysten kilpailukykyyn ja löytää aiheita jatkotutkimukselle.
Kvalitatiivinen tutkimusaineisto pohjautui haastatteluihin PK-yritysten ja muiden organi- saatioiden kanssa. Litteroinnit järjestettiin aiheittain, jonka jälkeen niitä analysoitiin teo- reettisen viitekehyksen kautta, joka on kehitetty edellisten tutkimusten ja niiden PK- yrityksille soveltuvien tulosten perusteella.
Tulokset osoittivat muun muassa, mitkä ovat yhteiskuntavastuun kustannuslähteet, yh- teiskuntavastuun mahdollisuudet ja lisäksi havaittiin asiakkaiden sekä organisaatioiden ankara asenne yhteiskuntavastuupyrkimyksiä kohtaan. PK-yritysten yhteiskuntavastuutoi- menpiteiden hyödyt ja haasteet olivat monenlaisia, joten riippuen olosuhteista yhteiskun- tavastuun vaikutus yritysten kilpailukykyyn voi olla joko myönteinen tai kielteinen.
Therefore, qualitative interviews have been held in search of findings on the relationship between social responsibility and small- and medium-sized enterprises (SMEs). The main aim was to gather results applicable to Finnish SMEs, since results would probably vary de- pending on the region or country. Competitiveness was one of the main measures in mind when analysing results. Hopes were set on offering at least indicative results that could of- fer an insight on the potential effects of social responsibility engagement by an SME on its own competitiveness and providing a reference for future research.
Acquired data was qualitative of nature in the form of live interviews with SMEs and other organizations. Interview transcription texts were organised by theme whereafter the themed results were analysed through a theoretical framework based on previous re- search and their applicable findings.
Results unveiled inter alia sources of social responsibility costs, social responsibility oppor- tunities and a strict attitude of consumers and organizations towards socially responsible endeavours. The benefits and challenges of social responsibility measures for SMEs were various to such an extent that it will depend on the SME and its circumstances whether so- cial responsibility has a positive effect on the company’s competitiveness or not.
Tässä yhteydessä tutkittiin pienten ja keskisuurten yritysten (PK-yritysten) suhdetta yh- teiskuntavastuuseen kvalitatiivisten haastatteluiden avulla. Koska tulokset todennäköi- sesti vaihtelevat alueellisesti sekä maittain, päätavoitteena oli löytää tuloksia, jotka sovel- tuvat suomalaisiin PK-yrityksiin. Analyysissa kilpailukyky oli yksi tärkeimmistä mittareista. Tavoitteena oli löytää indikatiivisia tuloksia, jotka tarjoavat käsityksen yhteiskuntavastuun sidonnaisuudesta PK-yritysten kilpailukykyyn ja löytää aiheita jatkotutkimukselle.
Kvalitatiivinen tutkimusaineisto pohjautui haastatteluihin PK-yritysten ja muiden organi- saatioiden kanssa. Litteroinnit järjestettiin aiheittain, jonka jälkeen niitä analysoitiin teo- reettisen viitekehyksen kautta, joka on kehitetty edellisten tutkimusten ja niiden PK- yrityksille soveltuvien tulosten perusteella.
Tulokset osoittivat muun muassa, mitkä ovat yhteiskuntavastuun kustannuslähteet, yh- teiskuntavastuun mahdollisuudet ja lisäksi havaittiin asiakkaiden sekä organisaatioiden ankara asenne yhteiskuntavastuupyrkimyksiä kohtaan. PK-yritysten yhteiskuntavastuutoi- menpiteiden hyödyt ja haasteet olivat monenlaisia, joten riippuen olosuhteista yhteiskun- tavastuun vaikutus yritysten kilpailukykyyn voi olla joko myönteinen tai kielteinen.