Ohjaajan rooli montessoripäiväkodissa
Saramäki, Venla (2020)
Saramäki, Venla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen ohjaajan rooli on montessoripäiväkodissa ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Lisäksi tutkittiin, millainen merkitys ohjaajan roolilla on lapsilähtöisyyteen sekä lapsen osallisuuden edistämiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös ohjaajan toimintaa montessoriympäristössä. Toimeksiantajana toimi kuopiolainen Pumpputorin päiväkoti, joka toteuttaa montessoripedagogiikkaa 3–6-vuotiaille lapsille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastattelu toteutettiin parihaastatteluna. Kohderyhmäksi valittiin neljä varhaiskasvatuksen opettajaa, joista kaksi on lisäksi suorittanut montessoriohjaajakoulutuksen. Haastattelun teemoina olivat lapsilähtöisyys, lasten osallisuuden edistäminen sekä montessoriympäristön vaikutus ohjaajan rooliin. Havainnointi suoritettiin päiväkodilla havainnoimalla ohjaajien vuorovaikutusta lapsiryhmässä. Havainnoinnin kohteena oli ohjaajien toiminta montessoriympäristössä, ohjaajien vuorovaikutus lasten kanssa sekä ohjaajien keskinäinen vuorovaikutus. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimusaineiston perusteella saatiin selville, että montessoripäiväkodissa ohjaus on lapsilähtöistä ja lapsi on toiminnan keskiössä. Ohjaaja toimii päiväkodissa roolimallina lapselle ja opettaa hänelle monipuolisesti erilaisia taitoja, joita lapsi tarvitsee elämässään. Montessoriympäristössä materiaalit ovat lapsen saatavilla, mikä tukee lapsen osallisuutta ja itseohjautuvuutta. Lapselle on tarjolla hänen herkkyyskauteensa sopivaa toimintaa, ja lapsi voi valita mieluisan tekemisen oman kiinnostuksensa perusteella. Tavoitteena on, ettei lapsi enää lopulta tarvitse ohjaajan apua. Ohjaaja antaa lapselle aikaa ajatella ja tehdä itse sekä auttaa lasta oppimaan itseohjautuvaa työskentelyä ja ongelmanratkaisutaitoja. Ohjaajien tehtävä on kasvattaa lapsesta omatoiminen yksilö, joka kunnioittaa toisia ihmisiä. Tutkimuksen tuloksista nousi esille, että ohjaaja on kuitenkin aina lähellä, läsnä ja saatavilla, kun lapsi tarvitsee hänen apuaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Teemahaastattelu toteutettiin parihaastatteluna. Kohderyhmäksi valittiin neljä varhaiskasvatuksen opettajaa, joista kaksi on lisäksi suorittanut montessoriohjaajakoulutuksen. Haastattelun teemoina olivat lapsilähtöisyys, lasten osallisuuden edistäminen sekä montessoriympäristön vaikutus ohjaajan rooliin. Havainnointi suoritettiin päiväkodilla havainnoimalla ohjaajien vuorovaikutusta lapsiryhmässä. Havainnoinnin kohteena oli ohjaajien toiminta montessoriympäristössä, ohjaajien vuorovaikutus lasten kanssa sekä ohjaajien keskinäinen vuorovaikutus. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimusaineiston perusteella saatiin selville, että montessoripäiväkodissa ohjaus on lapsilähtöistä ja lapsi on toiminnan keskiössä. Ohjaaja toimii päiväkodissa roolimallina lapselle ja opettaa hänelle monipuolisesti erilaisia taitoja, joita lapsi tarvitsee elämässään. Montessoriympäristössä materiaalit ovat lapsen saatavilla, mikä tukee lapsen osallisuutta ja itseohjautuvuutta. Lapselle on tarjolla hänen herkkyyskauteensa sopivaa toimintaa, ja lapsi voi valita mieluisan tekemisen oman kiinnostuksensa perusteella. Tavoitteena on, ettei lapsi enää lopulta tarvitse ohjaajan apua. Ohjaaja antaa lapselle aikaa ajatella ja tehdä itse sekä auttaa lasta oppimaan itseohjautuvaa työskentelyä ja ongelmanratkaisutaitoja. Ohjaajien tehtävä on kasvattaa lapsesta omatoiminen yksilö, joka kunnioittaa toisia ihmisiä. Tutkimuksen tuloksista nousi esille, että ohjaaja on kuitenkin aina lähellä, läsnä ja saatavilla, kun lapsi tarvitsee hänen apuaan.