Pankkien palvelutarjonnan vertailu : palvelut korkeakouluopiskelijoille
Casagrande, Ville (2020)
Casagrande, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729071
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijat opiskelevat itselleen tutkintoa, joka parantaa heidän mahdollisuuttaan työllistyä. Vakituiseen työelämään ja palkkatuloon siirtyminen ottaa kuitenkin aikansa, mikä herättää tarpeen edullisille palveluille. Korkeakoulutettujen etuihin panostaminen opiskeluaikana voi pidemmällä tähtäimellä nousta pankin kannalta hyvinkin merkittäväksi tekijäksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajantasainen vertailu Danske Bankin korkeakouluopiskelijoille tarjottavista palveluista suhteessa kahden markkinaosuudeltaan Suomen suurimman pankin, OP ryhmän ja Nordean vastaaviin palveluihin. Vertailua varten hankitut tiedot eduista ja hinnoista ovat peräisin pankkien omista julkisista materiaaleista. Vertailun tueksi opinnäytetyöhön on haettu tietoa muun muassa asiakkaan odotuksista ja kokemasta arvosta, pankkipalveluista sekä niiden hinnoittelusta. Teoriaosuudessa ilmeni esimerkiksi, että asiakassuhteisiin tulee panostaa suhteen alkuvaiheessa, jotta niistä tulee kannattavia sekä että tarjooman ja sen hinnoittelun tulee vastata asiakkaan odotuksia. Teoriaosuudessa pohjustettiin myös vertailussa käytettäviä tuotteita ja niiden ominaisuuksia.
Vertailun avulla selventyi, että varsinkin Danske Bankin korkeakouluopiskelijan edut päivittäispalveluista ovat erittäin kilpailukykyiset vertailtaviin pankkeihin nähden, joskin ne ovat pientä sisältömuutosta vailla. Danske Bankin yhteistyö Frankin ja Akavan kanssa lisäävät etujen kilpailukykyä entisestään. Frankin kautta saatava opiskelijakortti maksuominaisuudella on uniikki tuote, jota ei kilpailijoiden palvelutarjonnasta löydy. Kilpailusta erottuva yhteistyö Danske Bankin ja Akavan välillä tuo huomattavia etuja korkeakouluopiskelijoille, ja sitä kautta heidät lähemmäksi Danske Bankia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ajantasainen vertailu Danske Bankin korkeakouluopiskelijoille tarjottavista palveluista suhteessa kahden markkinaosuudeltaan Suomen suurimman pankin, OP ryhmän ja Nordean vastaaviin palveluihin. Vertailua varten hankitut tiedot eduista ja hinnoista ovat peräisin pankkien omista julkisista materiaaleista. Vertailun tueksi opinnäytetyöhön on haettu tietoa muun muassa asiakkaan odotuksista ja kokemasta arvosta, pankkipalveluista sekä niiden hinnoittelusta. Teoriaosuudessa ilmeni esimerkiksi, että asiakassuhteisiin tulee panostaa suhteen alkuvaiheessa, jotta niistä tulee kannattavia sekä että tarjooman ja sen hinnoittelun tulee vastata asiakkaan odotuksia. Teoriaosuudessa pohjustettiin myös vertailussa käytettäviä tuotteita ja niiden ominaisuuksia.
Vertailun avulla selventyi, että varsinkin Danske Bankin korkeakouluopiskelijan edut päivittäispalveluista ovat erittäin kilpailukykyiset vertailtaviin pankkeihin nähden, joskin ne ovat pientä sisältömuutosta vailla. Danske Bankin yhteistyö Frankin ja Akavan kanssa lisäävät etujen kilpailukykyä entisestään. Frankin kautta saatava opiskelijakortti maksuominaisuudella on uniikki tuote, jota ei kilpailijoiden palvelutarjonnasta löydy. Kilpailusta erottuva yhteistyö Danske Bankin ja Akavan välillä tuo huomattavia etuja korkeakouluopiskelijoille, ja sitä kautta heidät lähemmäksi Danske Bankia.