Sairaalan ulkopuolinen synnytys : valmistuvan ensihoitajan synnytysosaaminen ja siihen yhteydessä olevat tekijät
Sillanpää, Veera; Karsikas, Nea (2020)
Sillanpää, Veera
Karsikas, Nea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729050
Tiivistelmä
Matkasynnytysten määrä on lisääntynyt Suomessa viimeisten vuosien aikana. Matkasynnytys määritellään suunnittelemattomaksi sairaalan ulkopuolella tapahtuvaksi synnytykseksi. Synnytysopinnot kuuluvat osaksi ensihoitokoulutusta, mutta niiden toteutustavat vaihtelevat alueellisesti.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Turun ammattikorkeakoulun valmistuvien ensihoitajaopiskelijoiden ja valmistuneiden ensihoitajien näkemystä synnytysosaamisestaan sairaalan ulkopuolisissa synnytyksissä. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin mitkä tekijät ovat edistäneet valmistuvien ensihoitajaopiskelijoiden ja valmistuneiden ensihoitajien synnytysosaamista ja miten synnytyksiin liittyviä opintoja voitaisiin kehittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyö suoritettiin kyselytutkimuksena. Aineiston keruuseen ja tilastolliseen analysointiin käytettiin Webropol-ohjelmaa. Avointen vastausten analysointiin käytettiin sisällön erittelyä. Kyselyyn vastasi 27 ensihoitajaopiskelijaa ja valmistunutta ensihoitajaa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun kanssa.
Tutkimuksen tuloksena selvisi neljännen vuoden ensihoitajaopiskelijoiden ja valmistuneiden ensihoitajien näkevän valmiutensa matkasynnytyksissä keskimäärin kohtalaisena. Vastauksien perusteella synnytystehtävän tilannearvio, avautumisvaiheen hoito sekä ponnistusvaihe hallittiin parhaiten. Heikoin osaaminen nähtiin synnytyksen jälkeisvaiheen sekä poikkeavien synnytysten hoidossa.
Lisäkoulutuksen tarve sairaalan ulkopuolisiin synnytyksiin liittyen mainitaan useissa vastauksissa. Tärkeimpiä opetuksen kehityskohteita olivat synnytyssaliharjoittelun ja käytännön opetuksen lisääminen sekä teoriaopintojen laajentaminen. Näiden lisäksi simulaatioita toivottiin lisää. Vastaavanlaisia tuloksia on saatu muissakin ensihoitajaopiskelijoiden ja ensihoitajien synnytysosaamista arvioivissa opinnäytetöissä. Jatkotutkimusehdotuksena ensihoitajaopiskelijoiden sekä ensihoitajien osaamista voisi selvittää vielä tarkemmin. Toiminnallisena työnä lisäkoulutuksen ja simulaatioiden suunnittelu voisi edistää niin opiskelijoiden kuin valmistuneiden ensihoitajienkin oppimista. The amount of out-of-hospital births has grown in Finland in the past years. Out-of-hospital birth is defined as unpredicted birth outside hospital. Birth studies are part of paramedic student education, but the practices vary nationwide.
The aim of this thesis was to describe paramedic students and paramedic graduates perceptions of their expertise of out-of-hospital births. This thesis also views aspects affecting their knowledge and possible development suggestions for future. The data used in this thesis has been collected and analysed with the Webropol software and by content analyses. The data from the open questions was summarized by using exploratory differentiation. Total 27 paramedic students and graduates have answered to the questionnaire. The thesis has been done in collaboration with Turku
University of Applied Sciences.
The results showed that the students and the graduates experienced their expertise in birth as mediocre. Our study showed that, opening phase and pushing phase of the birth were best possessed by the participants. The lack of knowledge were the births after period and the abnormal births.
The need for further education was mentioned repeatedly in the results. The most important development suggestions were delivery ward practice, practical training and wider theoretical knowledge. In addition more birth simulation training was requested. Similar results have been shown in another studies. As an additional study proposal paramedic students’ and paramedics’ expertise in birth could be more closely examined.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Turun ammattikorkeakoulun valmistuvien ensihoitajaopiskelijoiden ja valmistuneiden ensihoitajien näkemystä synnytysosaamisestaan sairaalan ulkopuolisissa synnytyksissä. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin mitkä tekijät ovat edistäneet valmistuvien ensihoitajaopiskelijoiden ja valmistuneiden ensihoitajien synnytysosaamista ja miten synnytyksiin liittyviä opintoja voitaisiin kehittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyö suoritettiin kyselytutkimuksena. Aineiston keruuseen ja tilastolliseen analysointiin käytettiin Webropol-ohjelmaa. Avointen vastausten analysointiin käytettiin sisällön erittelyä. Kyselyyn vastasi 27 ensihoitajaopiskelijaa ja valmistunutta ensihoitajaa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun kanssa.
Tutkimuksen tuloksena selvisi neljännen vuoden ensihoitajaopiskelijoiden ja valmistuneiden ensihoitajien näkevän valmiutensa matkasynnytyksissä keskimäärin kohtalaisena. Vastauksien perusteella synnytystehtävän tilannearvio, avautumisvaiheen hoito sekä ponnistusvaihe hallittiin parhaiten. Heikoin osaaminen nähtiin synnytyksen jälkeisvaiheen sekä poikkeavien synnytysten hoidossa.
Lisäkoulutuksen tarve sairaalan ulkopuolisiin synnytyksiin liittyen mainitaan useissa vastauksissa. Tärkeimpiä opetuksen kehityskohteita olivat synnytyssaliharjoittelun ja käytännön opetuksen lisääminen sekä teoriaopintojen laajentaminen. Näiden lisäksi simulaatioita toivottiin lisää. Vastaavanlaisia tuloksia on saatu muissakin ensihoitajaopiskelijoiden ja ensihoitajien synnytysosaamista arvioivissa opinnäytetöissä. Jatkotutkimusehdotuksena ensihoitajaopiskelijoiden sekä ensihoitajien osaamista voisi selvittää vielä tarkemmin. Toiminnallisena työnä lisäkoulutuksen ja simulaatioiden suunnittelu voisi edistää niin opiskelijoiden kuin valmistuneiden ensihoitajienkin oppimista.
The aim of this thesis was to describe paramedic students and paramedic graduates perceptions of their expertise of out-of-hospital births. This thesis also views aspects affecting their knowledge and possible development suggestions for future. The data used in this thesis has been collected and analysed with the Webropol software and by content analyses. The data from the open questions was summarized by using exploratory differentiation. Total 27 paramedic students and graduates have answered to the questionnaire. The thesis has been done in collaboration with Turku
University of Applied Sciences.
The results showed that the students and the graduates experienced their expertise in birth as mediocre. Our study showed that, opening phase and pushing phase of the birth were best possessed by the participants. The lack of knowledge were the births after period and the abnormal births.
The need for further education was mentioned repeatedly in the results. The most important development suggestions were delivery ward practice, practical training and wider theoretical knowledge. In addition more birth simulation training was requested. Similar results have been shown in another studies. As an additional study proposal paramedic students’ and paramedics’ expertise in birth could be more closely examined.