Seksuaalikasvatus koulukuraattorin työssä: Kokemuksia seksuaalikasvatuksesta koulukuraattoreiden kertomana
Lukander, Elli (2020)
Lukander, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729384
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia koulukuraattoreiden kokemuksia seksuaalikasvatuksesta. Tutkimuksen tilaajana toimi pienehkö eteläsuomalainen kuntayhtymä. Tutkimuksen aineisto muodostui kuntayhtymän koulukuraattoreiden vastauksista kirjoitelmapyyntöön. Tavoitteena oli saada aineisto, jonka pohjalta oli mahdollista tutkia kuraattoreiden kokemuksia, seksuaalikasvatuksen nykytilaa, haasteita ja mahdollisuuksia sekä mahdollisia kehitysideoita.
Aineistosta nousi esille, että seksuaalikasvatusta toteutetaan vaihtelevasti. Seksuaalikasvatus on keskustelua, kuten kuraattorin työ muutenkin. Asiakkaiden suhtautuminen ja tarpeet nähtiin vaihtelevina – toisille aihe on epämukava, toiset ottavat sen itse esille. Haasteina nähtiin puutteelliset rakenteet, tiedon puute ja se, että seksuaalikasvatuksesta ei puhuta tarpeeksi. Koulutukset koettiin hyvinä ja niitä toivottiin enemmän sekä lapsille ja nuorille että aikuisille. Aineistosta sai selville, että seksuaalikasvatus ei ole terminä kaikille selkeä ja se sekoitetaan helposti seksuaaliopetukseen, jota toteuttaa esimerkiksi terveydenhoitaja.
Johtopäätöksenä voi todeta, että seksuaalikasvatusta toteutus on vaihtelevaa. Lisäksi tuli ilmi, että tiedon puute, asenteet sekä kiire ja vaihteleva työnkuva vähentävät mahdollisuuksia toteuttaa laadukasta seksuaalikasvatusta. Koulutuksia tarvitaan lisää sekä ammattilaisille että lapsille ja nuorille. Tärkeänä johtopäätöksenä tuli esille, että kuraattorit pitävät seksuaalikasvatusta hyvin tärkeänä asiana. The purpose of this final thesis was to study school social workers’ experiences about sexuality education. The thesis was commissioned by a small consortium of municipalities in southern Finland. The data for the study were obtained by requesting narratives from school social workers. The aim was to gather material that would describe the school social workers’ experiences, the present state of sexuality education, challenges and possible ideas for improvement.
The material revealed that the execution of sexuality education varies greatly. Sexuality education is all about conversation. The attitudes and needs of the clients vary – some of them find the subject uncomfortable, some bring it up themselves. Defective structures in society, lack of knowledge and sexuality still being a taboo, were regarded as challenges. The respondents hoped there would be more training available, both for children and youth as well as adults. It was also obvious that sexuality education as a term is not clear for everyone and it is sometimes confused with sex education, usually provided by the school nurse.
The conclusion is that sexuality education is executed rather unevenly. A lack of knowledge, problematic attitudes, hurry and varied job description impede the implementation of high-quality sexuality education. More education and training is needed, because the school social workers find sexuality education very important and meaningful.
Aineistosta nousi esille, että seksuaalikasvatusta toteutetaan vaihtelevasti. Seksuaalikasvatus on keskustelua, kuten kuraattorin työ muutenkin. Asiakkaiden suhtautuminen ja tarpeet nähtiin vaihtelevina – toisille aihe on epämukava, toiset ottavat sen itse esille. Haasteina nähtiin puutteelliset rakenteet, tiedon puute ja se, että seksuaalikasvatuksesta ei puhuta tarpeeksi. Koulutukset koettiin hyvinä ja niitä toivottiin enemmän sekä lapsille ja nuorille että aikuisille. Aineistosta sai selville, että seksuaalikasvatus ei ole terminä kaikille selkeä ja se sekoitetaan helposti seksuaaliopetukseen, jota toteuttaa esimerkiksi terveydenhoitaja.
Johtopäätöksenä voi todeta, että seksuaalikasvatusta toteutus on vaihtelevaa. Lisäksi tuli ilmi, että tiedon puute, asenteet sekä kiire ja vaihteleva työnkuva vähentävät mahdollisuuksia toteuttaa laadukasta seksuaalikasvatusta. Koulutuksia tarvitaan lisää sekä ammattilaisille että lapsille ja nuorille. Tärkeänä johtopäätöksenä tuli esille, että kuraattorit pitävät seksuaalikasvatusta hyvin tärkeänä asiana.
The material revealed that the execution of sexuality education varies greatly. Sexuality education is all about conversation. The attitudes and needs of the clients vary – some of them find the subject uncomfortable, some bring it up themselves. Defective structures in society, lack of knowledge and sexuality still being a taboo, were regarded as challenges. The respondents hoped there would be more training available, both for children and youth as well as adults. It was also obvious that sexuality education as a term is not clear for everyone and it is sometimes confused with sex education, usually provided by the school nurse.
The conclusion is that sexuality education is executed rather unevenly. A lack of knowledge, problematic attitudes, hurry and varied job description impede the implementation of high-quality sexuality education. More education and training is needed, because the school social workers find sexuality education very important and meaningful.