Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Engagemangsgrad som mätinstrument : En studie om Engagement Rate på Instagram

Lindholm, Emilia (2020)

 
Avaa tiedosto
Engagemangsgrad som mätinstrument En studie om Engagement Rate på Instagram (1.471Mt)
Lataukset: 


Lindholm, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829581
Tiivistelmä
Idag har sociala medier och särskilt Instagram en viktig roll inom marknadsföring. Genom att vår värld har blivit digitaliserad, har också företag börjat utnyttja sig av sociala medier och influencers. Influencers delas upp i två olika grupper macro -eller microinfluencers. Beroende på företagets preferenser använder de sig av någon dera.
Kommunikations- och marknadsföringsbyråers uppgift är att samla in data om effekten av influencers engagemang och rapportera resultaten till uppdragsgivaren. För att kunna tolka denna data, kan man använda olika mätinstrument. Ett av dessa mätinstrument är engagemangs graden, även kallad Engagement Rate. Detta examensarbete undersöker hur arbetsfördelningen mellan företag, influencers samt kommunikations- och marknadsföringsbyråer ser ut, hur influencer engagemang mäts och vad kännetecknar en ”bra” influencer? Syftet med detta examensarbete är att få en förståelse om samarbeten kring influencers, företag och kommunikations- och marknadsföringsbyråer. Och om mätinstrumentens roll inom influencermarknadsföring. Arbetet har fokus på trovärdigheten inom influencermarknadsföring och kommer att undersöka engagemangsgrad på Instagram. Undersökningen är gjord som en kvalitativ intervjustudie. Frågorna är indelade i tre huvudteman; dessa teman är grundläggande frågor (sociala medier/ Instagram), sponsorerade inlägg på Instagram (trovärdighet, attraktivitet, effekt) och mätinstrument på Instagram (ER). Åtta respondenter deltog i undersökningen och dessa arbetar på olika kommunikation- och marknadsföringsbyråer. Det är viktigt att en influencer är trovärdig och därför är det bra att undersöka detta fenomen. En ”bra” influencer är trovärdig, attraktiv, effektiv och skapar bra resultat i kampanjer, alltså en microinfluencer. Influencer engagemang kan mätas på flera sätt och ett av dessa mätinstrument är Engagement Rate. Engagement Rate är ett effektivt mätinstrument eftersom det hänvisar till nivån på interaktion med följare. Som fortsatt studie kunde man göra undersökningen som en kvantitativ enkätundersökning för att få en bredare uppfattning om mätinstrumentets användning.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste