Virtuaaliteknologian hyödyntäminen merivartijoiden koulutuksessa
Kukkonen, Ville (2020)
Kukkonen, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129781
Tiivistelmä
Jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa ammattitaitoinen henkilöstö tärkeässä roolissa. Tämä korostuu erityisesti turvallisuuskriittisillä toimialoilla, joissa on jatkuvasti kyettävä kehittämään omaa osaamista ja pysyttävä mukana ympäröivän yhteiskunnan kehityksessä. Samalla on kyettävä reagoimaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin, jotka voivat olla maailmanlaajuisia tai omaa yhteiskuntaa koskevia.
Rajavartiolaitos on yksi Suomen sisäisestä turvallisuudesta keskeisesti vastaavista viranomaisista, joka huolehtii Suomessa rajavalvonnasta, meripelastuksen johtamisesta, sotilaallisesta maanpuolustuksesta, sekä oman alansa rikostorjunnasta. Lisäksi Rajavartiolaitos osallistuu kansainvälisiin tehtäviin.
Rajavartiolaitoksen henkilökunnan koulutuksesta vastaa pääosin Raja- ja merivartiokoulu, joka on osa Rajavartiolaitosta. Koulutus koostuu pidemmistä virkaurakursseista ja lyhyemmistä erikoiskursseista. Tässä tutkimuksessa keskitytään merivartijoiden koulutukseen ja tutkitaan mahdollisuutta hyödyntää virtuaaliteknologiaa koulutuksen apuna. Tällä tutkimuksella ei ole varsinaista tilaajaa, vaan sitä on itse esitetty kohdeorganisaatiolle tutkijan toimesta.
Taustaa tutkimusta varten on kerätty erilaisista lähteistä, joista suuri osa on virtuaaliteknologiaa eri yhteyksissä käsitteleviä artikkeleita ja organisaatioiden omia tiedotteita. Tutkimuksessa on käytetty lisäksi henkilöhaastatteluita ja tähän on yhdistetty benchmarkingin keinoja vertailemalla erilaisten organisaatioiden tapaa hyödyntää virtuaaliteknologiaa.
Virtuaaliteknologian voidaan katsoa soveltuvat merivartioinnin opiskelua tukevaksi ja mahdollistavan, joidenkin koulutuskokonaisuuksien harjoittelun nykyistä joustavammin. Mobiilitekniikan kehittyminen ja 5G verkkojen käyttöönotto tulevaisuudessa tuo uusia mahdollisuuksia hyödyntää paljon tiedonsiirtokapasiteettia vaativaa virtuaaliteknologiaa esimerkiksi etätyössä ja koulutuksessa. Virtuaaliteknologialla voidaan simuloida lähes mitä tahansa ja rajoitteita aiheuttaa lähinnä laitteistojen ja ohjelmistojen hinta, sekä käyttäjiltä vaadittava tekniikan osaaminen. Virtuaaliteknologian avulla on mahdollista vähentää riippuvuutta luokka- ja lähiopetuksesta.
Rajavartiolaitos on yksi Suomen sisäisestä turvallisuudesta keskeisesti vastaavista viranomaisista, joka huolehtii Suomessa rajavalvonnasta, meripelastuksen johtamisesta, sotilaallisesta maanpuolustuksesta, sekä oman alansa rikostorjunnasta. Lisäksi Rajavartiolaitos osallistuu kansainvälisiin tehtäviin.
Rajavartiolaitoksen henkilökunnan koulutuksesta vastaa pääosin Raja- ja merivartiokoulu, joka on osa Rajavartiolaitosta. Koulutus koostuu pidemmistä virkaurakursseista ja lyhyemmistä erikoiskursseista. Tässä tutkimuksessa keskitytään merivartijoiden koulutukseen ja tutkitaan mahdollisuutta hyödyntää virtuaaliteknologiaa koulutuksen apuna. Tällä tutkimuksella ei ole varsinaista tilaajaa, vaan sitä on itse esitetty kohdeorganisaatiolle tutkijan toimesta.
Taustaa tutkimusta varten on kerätty erilaisista lähteistä, joista suuri osa on virtuaaliteknologiaa eri yhteyksissä käsitteleviä artikkeleita ja organisaatioiden omia tiedotteita. Tutkimuksessa on käytetty lisäksi henkilöhaastatteluita ja tähän on yhdistetty benchmarkingin keinoja vertailemalla erilaisten organisaatioiden tapaa hyödyntää virtuaaliteknologiaa.
Virtuaaliteknologian voidaan katsoa soveltuvat merivartioinnin opiskelua tukevaksi ja mahdollistavan, joidenkin koulutuskokonaisuuksien harjoittelun nykyistä joustavammin. Mobiilitekniikan kehittyminen ja 5G verkkojen käyttöönotto tulevaisuudessa tuo uusia mahdollisuuksia hyödyntää paljon tiedonsiirtokapasiteettia vaativaa virtuaaliteknologiaa esimerkiksi etätyössä ja koulutuksessa. Virtuaaliteknologialla voidaan simuloida lähes mitä tahansa ja rajoitteita aiheuttaa lähinnä laitteistojen ja ohjelmistojen hinta, sekä käyttäjiltä vaadittava tekniikan osaaminen. Virtuaaliteknologian avulla on mahdollista vähentää riippuvuutta luokka- ja lähiopetuksesta.