Markkinointiviestintäsuunnitelma
Tauriainen, Juuso (2020)
Tauriainen, Juuso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229873
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena on muodostaa markkinointiviestintäsuunnitelma pienelle, kattoremontteja tekevälle yritykselle. Yritys on pieni, joka toimii vahvasti kilpailulla seudulla Kes-ki-Suomessa ja markkinoita hallitsevat isommat yritykset. Tavoitteena on muodostaa käsitys siitä, missä tilanteessa yritys tällä hetkellä on, miten sen markkinointi toimii nyt ja miten sitä voi-daan kehittää näkyvyyden lisäämiseksi ja laajennuksen mahdollistamiseksi.
Pääasiallisina tutkimusmenetelminä käytetään haastatteluja ja benchmarkingia, eli vertailukehittämistä. Opinnäytetyön tietoperusta perustuu Heli Isohookanan kirjaan yrityksen markkinointi-viestintä (2007), Mika D. Rubanovitchin kirjaan Myyntikapina (2018), sekä Oulun ammattikor-keakoulun opettajien tuottamaan Digitaalisen markkinoinnin käsikirjaan mikro- ja pk-yritykselle. (Blomster, Kurtti, Määttä & Sinisalo 2020). Kirjojen lisäksi lähteenä käytetään muun muassa verkkosivuja, lehtietoja ja tilastokeskuksen tietoja.
Yrityksen perusasiat kuten, ammattitaito, asiakaspalvelu, yhteistyökumppanit ja tuotteet ovat kunnossa, mutta sen markkinoinnissa on puutteitta. Markkinointia ja tunnettavuutta lähdetään kasvattamaan sosiaalisen median kanavien kautta, joita yrityksellä ei ollut käytössä ollenkaan ennen tämän opinnäytetyön aloittamista.
Pääasiallisina tutkimusmenetelminä käytetään haastatteluja ja benchmarkingia, eli vertailukehittämistä. Opinnäytetyön tietoperusta perustuu Heli Isohookanan kirjaan yrityksen markkinointi-viestintä (2007), Mika D. Rubanovitchin kirjaan Myyntikapina (2018), sekä Oulun ammattikor-keakoulun opettajien tuottamaan Digitaalisen markkinoinnin käsikirjaan mikro- ja pk-yritykselle. (Blomster, Kurtti, Määttä & Sinisalo 2020). Kirjojen lisäksi lähteenä käytetään muun muassa verkkosivuja, lehtietoja ja tilastokeskuksen tietoja.
Yrityksen perusasiat kuten, ammattitaito, asiakaspalvelu, yhteistyökumppanit ja tuotteet ovat kunnossa, mutta sen markkinoinnissa on puutteitta. Markkinointia ja tunnettavuutta lähdetään kasvattamaan sosiaalisen median kanavien kautta, joita yrityksellä ei ollut käytössä ollenkaan ennen tämän opinnäytetyön aloittamista.