Staycation-matkailu Jyväskylän seudulla
Vähänen, Laura (2020)
Vähänen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329977
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia staycation-matkailua sekä yleisellä tasolla, että sen tilannetta Jyväskylän seudulla. Tutkimuksessa selvitettiin staycationin potentiaalia, mahdollisia ongelmia ja tulevaisuudennäkymiä, sekä tutkittiin Jyväskylän seudun nykytarjontaa ja houkuttelevuutta matkailijan silmin. Opinnäytetyössä etsittiin myös alueen staycationmatkailuun liittyviä kehityskohteita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston keräämiseen käytettiin
puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavina toimivat kolme erilaisissa työtehtävissä työskentelevää matkailualan ammattilaista Jyväskylän seudulta. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluiden muodossa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka staycation-matkailu on suhteellisen uusi ilmiö,
on sitä alettu hyödyntää sekä yleisellä tasolla, että Jyväskylän seudulla. Tarjonta on toistaiseksi melko niukkaa, mutta kasvamaan päin. Etenkin pandemia-ajan muutokset matkailuun ovat vaikuttaneet positiivisesti staycationin suosioon ja ihmiset ovat alkaneet nähdä sen mahdollisuudet. Jyväskylän seutu on todella potentiaalinen staycationia ajatellen, mutta kehitettävää löytyy niin tarjonnan kuin sen markkinoinninkin osalta. Staycation vastaa loistavasti nykymatkailijan arvomaailmoihin ja aatteisiin, joten oletus on, että se tulee kasvamaan niin Jyväskylän alueella kuin muuallakin lähivuosien aikana.
Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä uutta suomenkielistä tietoa staycation-matkailusta ja
sen tuotteistamisesta. Tuloksia voidaan hyödyntää alalla esimerkiksi staycation-pakettien
ja markkinoinnin suunnittelussa sekä Jyväskylän seudulla että muualla Suomessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston keräämiseen käytettiin
puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavina toimivat kolme erilaisissa työtehtävissä työskentelevää matkailualan ammattilaista Jyväskylän seudulta. Haastattelut toteutettiin videohaastatteluiden muodossa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vaikka staycation-matkailu on suhteellisen uusi ilmiö,
on sitä alettu hyödyntää sekä yleisellä tasolla, että Jyväskylän seudulla. Tarjonta on toistaiseksi melko niukkaa, mutta kasvamaan päin. Etenkin pandemia-ajan muutokset matkailuun ovat vaikuttaneet positiivisesti staycationin suosioon ja ihmiset ovat alkaneet nähdä sen mahdollisuudet. Jyväskylän seutu on todella potentiaalinen staycationia ajatellen, mutta kehitettävää löytyy niin tarjonnan kuin sen markkinoinninkin osalta. Staycation vastaa loistavasti nykymatkailijan arvomaailmoihin ja aatteisiin, joten oletus on, että se tulee kasvamaan niin Jyväskylän alueella kuin muuallakin lähivuosien aikana.
Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä uutta suomenkielistä tietoa staycation-matkailusta ja
sen tuotteistamisesta. Tuloksia voidaan hyödyntää alalla esimerkiksi staycation-pakettien
ja markkinoinnin suunnittelussa sekä Jyväskylän seudulla että muualla Suomessa.