Suomenkielisten palveluiden merkitys suomalaiselle vapaa-ajan matkustajalle: Case Kanariansaaret
Veijalainen, Elisa (2020)
Veijalainen, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020123030067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020123030067
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomenkielisten palveluiden ja suomenkielisyyden merkitystä suomalaisen lomamatkailijan näkökulmasta matkustettaessa Kanariansaarille. Opinnäytetyössä selvitettiin, onko suomenkielisiä palveluita tarpeeksi saatavilla Kanariansaarilla ja vaikuttaako suomenkielisen palvelun saaminen asiakaspalvelun laatuun. Lisäksi selvitettiin matkapäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja kartoitettiin Kanariansaarille kohdistuvaan vapaa-ajan matkailuun liittyviä motivaatiotekijöitä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmetodia käyttäen. Aineisto kerättiin Webropol-kyselynä. Kyselyyn vastasivat mm. Kanariankahelit Facebook-ryhmän kautta tavoitetut henkilöt, jotka ovat matkustaneet Kanariansaarille vähintään kerran aikaisemmin. Kysely julkaistiin sähköisenä ja vastaajia oli 85.
Tuloksissa ilmeni, että suomenkielisten palveluiden saatavuus on tärkeää suomalaiselle matkaajalle. Suomenkielisyys ja suomenkieliset palvelut lisäävät etenkin helppoutta ja turvallisuuden tunnetta matkalla. Sen lisäksi ne luovat yhteisöllisyyttä ja rakentavat luotettavuutta matkalla toimimiseen. Suomenkieliset palvelut mahdollistavat sujuvan loman myös matkustajalle, jolla on heikko kielitaito. Vastaajat kokivat, että suomenkielisiä palveluita on melko hyvin saatavilla.
Tutkimus lisäsi tietoa suomenkielisten palveluiden merkityksellisyydestä suomenkielisille matkaajille. Tutkimus nosti esiin monia kehitysideoita suomenkielisten palveluiden kehittämiseksi ja etenkin palveluista, joita matkaajat toivoisivat olevan paremmin saatavilla Kanariansaarille matkustettaessa. Opinnäytetyö antoi myös viitteitä siitä, miten Kanariansaarilla sijaitsevat suomalaisyritykset voisivat kehittää toimintaansa ja minkälaisilla suomalaisilla palveluilla olisi käyttöä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmetodia käyttäen. Aineisto kerättiin Webropol-kyselynä. Kyselyyn vastasivat mm. Kanariankahelit Facebook-ryhmän kautta tavoitetut henkilöt, jotka ovat matkustaneet Kanariansaarille vähintään kerran aikaisemmin. Kysely julkaistiin sähköisenä ja vastaajia oli 85.
Tuloksissa ilmeni, että suomenkielisten palveluiden saatavuus on tärkeää suomalaiselle matkaajalle. Suomenkielisyys ja suomenkieliset palvelut lisäävät etenkin helppoutta ja turvallisuuden tunnetta matkalla. Sen lisäksi ne luovat yhteisöllisyyttä ja rakentavat luotettavuutta matkalla toimimiseen. Suomenkieliset palvelut mahdollistavat sujuvan loman myös matkustajalle, jolla on heikko kielitaito. Vastaajat kokivat, että suomenkielisiä palveluita on melko hyvin saatavilla.
Tutkimus lisäsi tietoa suomenkielisten palveluiden merkityksellisyydestä suomenkielisille matkaajille. Tutkimus nosti esiin monia kehitysideoita suomenkielisten palveluiden kehittämiseksi ja etenkin palveluista, joita matkaajat toivoisivat olevan paremmin saatavilla Kanariansaarille matkustettaessa. Opinnäytetyö antoi myös viitteitä siitä, miten Kanariansaarilla sijaitsevat suomalaisyritykset voisivat kehittää toimintaansa ja minkälaisilla suomalaisilla palveluilla olisi käyttöä.