Liikuntaneuvonta Etelä-Karjalan alueen peruskouluissa
Jarho, Tommi; Havia, Juuso (2020)
Jarho, Tommi
Havia, Juuso
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101151285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101151285
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten liikuntaneuvonta on yksi Liikkuva koulu -ohjelman tukemista palveluista, joilla edistetään peruskoululaisten hyvinvointia. Etelä-Karjalan maakunnassa lasten ja nuorten liikuntaneuvontaa on toteutettu muutamien vuosien ajan. Toiminnasta on saatu rohkaisevia havaintoja. Toiminta on kuitenkin uutta eikä se ole vielä vakiinnuttanut asemaansa koko maakunnassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun liikuntaneuvonta on järjestetty Etelä-Karjalan alueella ja miten sitä voidaan kehittää. Työssä haluttiin selvittää, mitkä ammattiryhmät osallistuvat liikuntaneuvontaprosessiin ja miten se toteutuu käytännössä. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä asiat koetaan toimiviksi, mitkä kehitettäviksi ja mitkä ovat toiminnan kehityshaasteita?
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi neljä koululiikuntaneuvonnan yhdyshenkilöä Etelä-Karjalan alueelta. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella näyttää, että peruskoulujen liikuntaneuvonnalle on kysyntää. Koko maakunnassa toimintaa ei toistaiseksi kuitenkaan toteuteta. Liikuntaneuvonnan avulla voidaan tavoittaa vähän liikkuvat lapset ja nuoret hyvinvoinnin tukemisessa. Vastaajat näyttävät olevan halukkaita kehittämään toimintaa tavoitteenaan sen vakiinnuttaminen. Liikuntaneuvonnan vaikuttavuuden osoittaminen on tärkeässä roolissa toiminnan vakiinnuttamisessa.
Opinnäytetyössä kuvataan liikuntaneuvontaprosessia ilmiönä ja esitetään vastaajien kokemia toiminnan kehityskohteita ja kehityshaasteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää työkaluna lasten- ja nuorten liikuntaneuvonnan kehittämisen suunnittelussa tulevaisuudessa. Tutkimuksen voidaan todeta kuvaavan ilmiötä maakunnallisesti, mutta se ei sovellu ilmiön kuvaamiseen laajemmassa mittakaavassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten peruskoulun liikuntaneuvonta on järjestetty Etelä-Karjalan alueella ja miten sitä voidaan kehittää. Työssä haluttiin selvittää, mitkä ammattiryhmät osallistuvat liikuntaneuvontaprosessiin ja miten se toteutuu käytännössä. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä asiat koetaan toimiviksi, mitkä kehitettäviksi ja mitkä ovat toiminnan kehityshaasteita?
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin Webropol-kyselyllä. Kyselyyn vastasi neljä koululiikuntaneuvonnan yhdyshenkilöä Etelä-Karjalan alueelta. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin.
Opinnäytetyön tulosten perusteella näyttää, että peruskoulujen liikuntaneuvonnalle on kysyntää. Koko maakunnassa toimintaa ei toistaiseksi kuitenkaan toteuteta. Liikuntaneuvonnan avulla voidaan tavoittaa vähän liikkuvat lapset ja nuoret hyvinvoinnin tukemisessa. Vastaajat näyttävät olevan halukkaita kehittämään toimintaa tavoitteenaan sen vakiinnuttaminen. Liikuntaneuvonnan vaikuttavuuden osoittaminen on tärkeässä roolissa toiminnan vakiinnuttamisessa.
Opinnäytetyössä kuvataan liikuntaneuvontaprosessia ilmiönä ja esitetään vastaajien kokemia toiminnan kehityskohteita ja kehityshaasteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää työkaluna lasten- ja nuorten liikuntaneuvonnan kehittämisen suunnittelussa tulevaisuudessa. Tutkimuksen voidaan todeta kuvaavan ilmiötä maakunnallisesti, mutta se ei sovellu ilmiön kuvaamiseen laajemmassa mittakaavassa.