Kuntopyörän hyödyntäminen peliohjaimena liikuntapelissä
Manninen, Ossi (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101191377
Tiivistelmä
Liikunnan yhdistäminen osaksi videopelejä on lisääntynyt pelaajien seurantaan käytettävissä olevan teknologian kehittyessä. Erilaiset seurantaan käytetyt menetelmät tuottavat omia pelisuunnittelun haasteita. Kun pelin ohjaus pelaajan liikkumisella saadaan toteutettua oikein, pelin tarjoama pelikokemus yhdistää pelaamisen hauskuuden sekä hyötyliikunnan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pelisuunnittelussa huomioitavia pelikokemukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä sitä, miten pelaajan liikkeellä toimiva peliohjain tulisi huomioida pelinkehityksessä. Työssä toteutettiin liikuntapeliprojekti, jonka peliohjaimena hyödynnettiin sisäkuntopyörää.
Peliprojektin kehityksessä huomioitiin, että kuntopyörän hyödyntäminen peliohjaimena oli haastavaa. Kuntopyörä oli ohjaimena erittäin rajattu, joten pelin ohjaus täytyi pitää hyvin yksinkertaisena. Myös pelaajan syöte tapahtui pyörän kiihtymisestä sekä jarruttamisen takia viiveellä. Liikuntapelin kehityksessä on tärkeä toteuttaa pelin ohjaaminen pelaajalle mielekkäästi hyvän pelikokemuksen saavuttamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pelisuunnittelussa huomioitavia pelikokemukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä sitä, miten pelaajan liikkeellä toimiva peliohjain tulisi huomioida pelinkehityksessä. Työssä toteutettiin liikuntapeliprojekti, jonka peliohjaimena hyödynnettiin sisäkuntopyörää.
Peliprojektin kehityksessä huomioitiin, että kuntopyörän hyödyntäminen peliohjaimena oli haastavaa. Kuntopyörä oli ohjaimena erittäin rajattu, joten pelin ohjaus täytyi pitää hyvin yksinkertaisena. Myös pelaajan syöte tapahtui pyörän kiihtymisestä sekä jarruttamisen takia viiveellä. Liikuntapelin kehityksessä on tärkeä toteuttaa pelin ohjaaminen pelaajalle mielekkäästi hyvän pelikokemuksen saavuttamiseksi.