Ruoan verkkokaupan perustaminen palvelumuotoilun keinoin : Case K-Market Suvilahti
Vieruaho, Pauliina (2021)
Vieruaho, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271587
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Vaasassa toimivalle päivittäistavarakaupan alan yritykselle K-Market Suvilahdelle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksen asiakkaiden mielipiteitä, tarpeita ja mahdollisen lisäarvon kokemuksia, jos kyseinen yritys perustaisi ruoan verkkokaupan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli lisäksi kehittää pavelumuotoiluprosessimalli, joka tukisi yrityksen palvelumuotoilua ja liiketoiminnallisia tavoitteita.
Teoreettinen viitekehys perehtyy asiakasymmärrykseen, palvelumuotoiluun ja monikanavaiseen palveluun. Teoriaosuuden luvuissa avataan ja selitetään yrityksen ja asiakkaan välisen kanssakäymisen tärkeyttä, uuden palvelun perustamisen keinoja ja monikanavaiseen palvelurakenteeseen siirtymistä. Teoreettisen viitekehyksen muodostamiseen käytettiin aiheita käsitteleviä kirjoja ja erilaisia e-aineistoja. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena verkkokyselylomaketta käyttäen. Kysely suunnattiin K-Market Suvilahden Facebook-sivustoa seuraaville asiakkaille. Vastauksia saatiin 46 kappaletta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että enemmistö kyselyyn vastanneista asiakkaista kannattaisi ruoan verkkokaupan Tilaa ja nouda -palvelun perustamista yritykselle ja uskoisi sen säästävän aikaa arjessa luoden lisäarvon kokemuksia. Lisäksi tuloksista ilmeni, että verkkoruokakauppa nähdään jo tärkeänä osana monikanavaisen kaupan palveluita ja tulevaisuudessa halutaan tehdä yhä enemmän ruokaostoksia internetistä.
Teoreettinen viitekehys perehtyy asiakasymmärrykseen, palvelumuotoiluun ja monikanavaiseen palveluun. Teoriaosuuden luvuissa avataan ja selitetään yrityksen ja asiakkaan välisen kanssakäymisen tärkeyttä, uuden palvelun perustamisen keinoja ja monikanavaiseen palvelurakenteeseen siirtymistä. Teoreettisen viitekehyksen muodostamiseen käytettiin aiheita käsitteleviä kirjoja ja erilaisia e-aineistoja. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena verkkokyselylomaketta käyttäen. Kysely suunnattiin K-Market Suvilahden Facebook-sivustoa seuraaville asiakkaille. Vastauksia saatiin 46 kappaletta.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että enemmistö kyselyyn vastanneista asiakkaista kannattaisi ruoan verkkokaupan Tilaa ja nouda -palvelun perustamista yritykselle ja uskoisi sen säästävän aikaa arjessa luoden lisäarvon kokemuksia. Lisäksi tuloksista ilmeni, että verkkoruokakauppa nähdään jo tärkeänä osana monikanavaisen kaupan palveluita ja tulevaisuudessa halutaan tehdä yhä enemmän ruokaostoksia internetistä.