Perehdytyksen jalkauttaminen : Kangasala Liiketoimintayksikkö OKSA, Siivouspalvelut
Räsänen, Malin (2011)
Räsänen, Malin
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916120
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä Kangasalan liiketoimintayksikkö OKSA:n perehdytykseen ja esittää kehitysehdotuksia, miten perehdytys saataisiin paremmin jalkautettua työyhteisöön ja vaikuttamaan työhyvinvointiin.
Tavoitteena oli saada työntekijät tunnistamaan perehdytyksen ja erilaisten työntekijöiden yhteistyön merkitys.
Teoriaosuudessa käsitellään perehdytyksen eri vaiheita työhyvinvoinnin näkökulmasta ja tarkastellaan mm. arvostuksen, mentoroinnin, vuorovaikutuksen ja oppimisen vaikutusta perehdytykseen.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää teemahaastattelun muodossa. Teemahaastattelujen avulla haluttiin saada tietoa työntekijöiden saamasta perehdytyksestä ja siitä, miten he ovat itse asiantuntijoina vieneet sitä eteenpäin. Haastatteluissa haluttiin selvittää syitä, miksi perehdytys on jäänyt ainoastaan sille nimetylle työntekijälle ja miksi työntekijät eivät välitä eteenpäin saamaansa oppia tai jaa sitä ilman, että esimies näin kehottaa.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet, koska työn edetessä, organisaatiossa kehitettiin toimintaa, millä asia vietäisiin keskitetymmin eteenpäin. Laadun näkökulmasta, ohjattiin työntekijöitä tarkistamaan omia menetelmiään ja kehitettiin 8 eri pienyksikköä, joihin on varattu asiantuntijat vastaamaan omasta tiimistään ja näin saadaan tulevaisuudessa perehdytys paremmin keskitettyä.
Tavoitteena oli saada työntekijät tunnistamaan perehdytyksen ja erilaisten työntekijöiden yhteistyön merkitys.
Teoriaosuudessa käsitellään perehdytyksen eri vaiheita työhyvinvoinnin näkökulmasta ja tarkastellaan mm. arvostuksen, mentoroinnin, vuorovaikutuksen ja oppimisen vaikutusta perehdytykseen.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää teemahaastattelun muodossa. Teemahaastattelujen avulla haluttiin saada tietoa työntekijöiden saamasta perehdytyksestä ja siitä, miten he ovat itse asiantuntijoina vieneet sitä eteenpäin. Haastatteluissa haluttiin selvittää syitä, miksi perehdytys on jäänyt ainoastaan sille nimetylle työntekijälle ja miksi työntekijät eivät välitä eteenpäin saamaansa oppia tai jaa sitä ilman, että esimies näin kehottaa.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet, koska työn edetessä, organisaatiossa kehitettiin toimintaa, millä asia vietäisiin keskitetymmin eteenpäin. Laadun näkökulmasta, ohjattiin työntekijöitä tarkistamaan omia menetelmiään ja kehitettiin 8 eri pienyksikköä, joihin on varattu asiantuntijat vastaamaan omasta tiimistään ja näin saadaan tulevaisuudessa perehdytys paremmin keskitettyä.