Lapsen motorisen kehityksen tukeminen syntymästä pystyasentoon : opas vanhemmille
Huhtala, Ida; Mauranen, Katariina (2011)
Huhtala, Ida
Mauranen, Katariina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016372
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia vanhemmille suunnattu opas lapsen motorisen kehityksen tukemisesta syntymästä pystyasentoon. Opas sisältää sekä sanallisia että kuvallisia vinkkejä lapsen käsittelystä ja motorisen kehityksen tukemisesta ja lapsen kehitysvaiheet pääpiirteittäin. Oppaan tavoitteena on vahvistaa vanhempien roolia tasavertaisina lastensa asiantuntijoina ja rohkaista heitä lastensa monipuoliseen käsittelyyn. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Helsingin terveyskeskuksen fysioterapian kanssa. Sekä opas että työn teoreettinen osuus ovat terveyskeskuksen fysioterapeuttien ja neuvolan terveydenhoitajien käytettävissä sähköisessä muodossa. Opas toimii vanhemmille jaettavana materiaalina neuvolatyön tukena sekä ammattilaisten monikäyttöisenä työvälineenä. Työ antaa kattavan kuvan lapsen motorisesta kehityksestä ja sen tukemisesta, ja sitä voivat käyttää lähdemateriaalina kaikki aiheesta kiinnostuneet. Työ muodostui toiminnalliseksi opinnäytetyöksi. Opinnäytetyön aihe on lähtöisin työelämän tarpeista ja tuotos on käytännön opas, jolla tavoitellaan suoraa ammatillista hyötyä. Toiminnalliseen opinnäytteeseen kuuluu myös kirjallinen raportti, joka toimii teoreettisena perustana oppaalle ja avaa tarkasti työn lähtökohtia ja prosessin etenemistä. Prosessin aikana on hyödynnetty useita eri menetelmiä tiedonkeruussa ja aineiston jäsentelyssä. Tärkeimpiä käytetyistä työmenetelmistä ovat olleet kirjallisuuslähteet, opinnäytetyöpäiväkirja ja osallistuva havainnointi.
Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty pääasiassa dynaamisten systeemien teoriaa. Teoria mahdollistaa lapsen motorisen kehityksen ja sen tukemisen tarkastelun ympäristön ja vanhempien luomien kokemusten ja mahdollisuuksien sekä lapsen yksilöllisyyden kautta. Opas pohjautuu tiiviisti käytettyihin teorioihin ja pyrkii luotettavaan ja ajantasaiseen informaatioon, jota vanhemmat voivat hyödyntää arjen hoitotilanteissa.
Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty pääasiassa dynaamisten systeemien teoriaa. Teoria mahdollistaa lapsen motorisen kehityksen ja sen tukemisen tarkastelun ympäristön ja vanhempien luomien kokemusten ja mahdollisuuksien sekä lapsen yksilöllisyyden kautta. Opas pohjautuu tiiviisti käytettyihin teorioihin ja pyrkii luotettavaan ja ajantasaiseen informaatioon, jota vanhemmat voivat hyödyntää arjen hoitotilanteissa.