REILUT TYTÖT : Vertaistukiryhmä 6.luokkalaisille
Pelkonen, Tiia (2011)
Pelkonen, Tiia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515632
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pelkonen, Tiia. Reilut Tytöt – vertaistukiryhmä 6.luokkalaisille DIAK Etelä Järvenpää, syksy 2011. 46 s, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaaja.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia nuorten tyttöjen syrjäytymistä sekä sen ennaltaehkäisemistä vertaistukiryhmätoiminnan kautta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja sen työympäristönä oli seurakunnan lapsi- ja nuorisotyö. Tutkimuksen kohteena oli erään Uudellamaalla sijaitsevan koulun erityisopettajan valitsemat syrjäytymisvaarassa olevat ja kasvussaan tukea tarvitsevat tytöt. Tämä tutkimus on toteutettu yhteistyössä seurakunnan ja tyttöjen koulun kesken. Yhteistyössä toteutettiin vertaistukiryhmä, jossa käsiteltiin kasvuun ja identiteettiin liittyviä kysymyksiä sekä teemoja.
Aineisto kerättiin teoriatiedon pohjalta sekä havaintojen kautta ryhmässä. Ryhmä toteutettiin 30.8–18.10.2011 välisenä aikana. Tarkastelun kohteena oli ryhmän toimivuus ja tyttöjen kehittyminen ryhmän aikana. Ryhmäkertojen ohjelmistosta muodostui tämän työn liitteenä oleva toimintapaketti, jonka avulla vastaavanlainen ryhmä on mahdollista toteuttaa uudelleen.
Tulokset osoittavat, että Reilut Tytöt–ryhmä pääsi tavoitteeseensa. Ryhmään osallistuneiden tyttöjen itsetunto ja sosiaaliset taidot vahvistuivat prosessin aikana. Ryhmän jäsenet kokivat ryhmän mieluisaksi toiminnaksi, ja ryhmän teemat olivat sopivat ryhmän jäseniin nähden. Teemojen avulla tavoitettiin tyttöjen koko elämänkaari, ja tämä mahdollisti aiheiden työstämisen eri tasoilla. Ryhmä toimi itseään hoitavana ja turvallisena ympäristönä, jossa vaikeidenkin aiheiden käsittely oli helppoa.
Nuoria ja heidän elämänvaiheitaan tukevalle ryhmätoiminnalle on selkeä tarve nykyisessä koulutusjärjestelmässä. Erityisesti sukupuolelle ominaisten tarpeiden huomioiminen ja niiden vahvistaminen on tärkeää yhteiskunnassa, jossa nuoria hämmentävät niin media, lähiympäristö kuin identiteettiongelmat. Nuori tarvitsee itselleen sekä turvallista ympäristöä että turvallista aikuista johon tukeutua tarvittaessa.
Avainsanat: nuoruus, tyttöys, naiseus, syrjintä, ryhmä, ryhmätoiminta, seurakunnan varhaisnuorisotyö, toimintatutkimus
Pelkonen, Tiia. Reilut Tytöt – vertaistukiryhmä 6.luokkalaisille DIAK Etelä Järvenpää, syksy 2011. 46 s, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaaja.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia nuorten tyttöjen syrjäytymistä sekä sen ennaltaehkäisemistä vertaistukiryhmätoiminnan kautta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja sen työympäristönä oli seurakunnan lapsi- ja nuorisotyö. Tutkimuksen kohteena oli erään Uudellamaalla sijaitsevan koulun erityisopettajan valitsemat syrjäytymisvaarassa olevat ja kasvussaan tukea tarvitsevat tytöt. Tämä tutkimus on toteutettu yhteistyössä seurakunnan ja tyttöjen koulun kesken. Yhteistyössä toteutettiin vertaistukiryhmä, jossa käsiteltiin kasvuun ja identiteettiin liittyviä kysymyksiä sekä teemoja.
Aineisto kerättiin teoriatiedon pohjalta sekä havaintojen kautta ryhmässä. Ryhmä toteutettiin 30.8–18.10.2011 välisenä aikana. Tarkastelun kohteena oli ryhmän toimivuus ja tyttöjen kehittyminen ryhmän aikana. Ryhmäkertojen ohjelmistosta muodostui tämän työn liitteenä oleva toimintapaketti, jonka avulla vastaavanlainen ryhmä on mahdollista toteuttaa uudelleen.
Tulokset osoittavat, että Reilut Tytöt–ryhmä pääsi tavoitteeseensa. Ryhmään osallistuneiden tyttöjen itsetunto ja sosiaaliset taidot vahvistuivat prosessin aikana. Ryhmän jäsenet kokivat ryhmän mieluisaksi toiminnaksi, ja ryhmän teemat olivat sopivat ryhmän jäseniin nähden. Teemojen avulla tavoitettiin tyttöjen koko elämänkaari, ja tämä mahdollisti aiheiden työstämisen eri tasoilla. Ryhmä toimi itseään hoitavana ja turvallisena ympäristönä, jossa vaikeidenkin aiheiden käsittely oli helppoa.
Nuoria ja heidän elämänvaiheitaan tukevalle ryhmätoiminnalle on selkeä tarve nykyisessä koulutusjärjestelmässä. Erityisesti sukupuolelle ominaisten tarpeiden huomioiminen ja niiden vahvistaminen on tärkeää yhteiskunnassa, jossa nuoria hämmentävät niin media, lähiympäristö kuin identiteettiongelmat. Nuori tarvitsee itselleen sekä turvallista ympäristöä että turvallista aikuista johon tukeutua tarvittaessa.
Avainsanat: nuoruus, tyttöys, naiseus, syrjintä, ryhmä, ryhmätoiminta, seurakunnan varhaisnuorisotyö, toimintatutkimus