Ravintola Casa Toscanan asiakaskartoitus
Muukkonen, Anna-Kaisa (2011)
Muukkonen, Anna-Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514608
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ravintola Casa Toscanan asiakaskuntaa. Lisäksi kartoitettiin sitä, mistä syistä asiakkaat valitsevat Casa Toscanan ravintolakseen, mistä he ovat kuulleet ravintolasta Casa Toscanasta ja ovatko he tyytyväisiä Casa Toscanaan. Työn toimeksiantajina olivat Scandic Järvenpää ja Casa Toscana. Casa Toscanan asiakaskuntaa ei ole aiemmin tutkittu näin laajasti, joten kartoitus oli hyvin ajankohtainen ja tarpeellinen.
Kartoituksen tutkimusongelmana oli ”Minkälaisia asiakkaita Casa Toscanassa käy?”. Lisäkysymyksiä olivat ”Miksi he valitsivat Casa Toscanan?”, ”Mistä he olivat kuulleet Casa Toscanasta” sekä ”Olivatko he tyytyväisiä Casa Toscanaan?”. Kartoituksen tarkoituksena oli tuottaa Casa Toscanalle arvokasta tietoa yrityksen asiakkaista, jotta ravintola voisi kehittää sen pohjalta toimintaansa.
Tämän työn teoreettinen viitekehys pohjautuu ravintolatoiminnan taustoihin, ravintola-asiakkaista ja heidän käyttäytymisestään, palvelutilanteista, matkailupalvelujen markkinoinnista sekä asiakastyytyväisyydestä.
Kartoitus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella ravintolan asiakkaille. Kyselyjä jaettiin 109 ja siihen vastasi kaikki, eli vastausprosentti on sata. Tulokset ovat luotettavia vastausprosentin vuoksi, kuitenkaan kaikille asiakkaille lomaketta ei ole jaettu. Niitä voidaan pitää suuntaa-antavina.
Kartoituksen tulosten perusteella keskimääräinen asiakas Casa Toscanassa on järvenpääläinen 40-50-vuotias perheensä kanssa ruokaileva nainen, joka on käynyt ravintolassa ennenkin, ja tulee hyvien kokemusten pohjalta ravintolaan uudestaan. Tulosten perusteella Casa Toscanan asiakkaat ovat tyytyväisiä ravintolan palveluihin.
Kartoituksen tutkimusongelmana oli ”Minkälaisia asiakkaita Casa Toscanassa käy?”. Lisäkysymyksiä olivat ”Miksi he valitsivat Casa Toscanan?”, ”Mistä he olivat kuulleet Casa Toscanasta” sekä ”Olivatko he tyytyväisiä Casa Toscanaan?”. Kartoituksen tarkoituksena oli tuottaa Casa Toscanalle arvokasta tietoa yrityksen asiakkaista, jotta ravintola voisi kehittää sen pohjalta toimintaansa.
Tämän työn teoreettinen viitekehys pohjautuu ravintolatoiminnan taustoihin, ravintola-asiakkaista ja heidän käyttäytymisestään, palvelutilanteista, matkailupalvelujen markkinoinnista sekä asiakastyytyväisyydestä.
Kartoitus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomakkeella ravintolan asiakkaille. Kyselyjä jaettiin 109 ja siihen vastasi kaikki, eli vastausprosentti on sata. Tulokset ovat luotettavia vastausprosentin vuoksi, kuitenkaan kaikille asiakkaille lomaketta ei ole jaettu. Niitä voidaan pitää suuntaa-antavina.
Kartoituksen tulosten perusteella keskimääräinen asiakas Casa Toscanassa on järvenpääläinen 40-50-vuotias perheensä kanssa ruokaileva nainen, joka on käynyt ravintolassa ennenkin, ja tulee hyvien kokemusten pohjalta ravintolaan uudestaan. Tulosten perusteella Casa Toscanan asiakkaat ovat tyytyväisiä ravintolan palveluihin.