Savonia ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden kliinisten taitojen arvioinnin kehittäminen
Helveranta, Riikka-Mari; Korpisaari, Satu (2011)
Helveranta, Riikka-Mari
Korpisaari, Satu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715737
Tiivistelmä
Tämän kehityshankkeen tarkoituksena oli Savonia ammattikorkeakoulun suuhygienistikoulutuksen kliinisten taitojen arvioinnin kehittäminen. Hankkeen perusteluna oli, että ammattikorkeakoulu tuottaa maahamme suuhygienistejä, jotka ovat suun terveydenhuollon ammattilaisia hammaslääkärien ja hammashoitajien rinnalla. Koulutukseen kuuluva kliininen harjoittelu on tärkeä siirtymävaihe kohti käytännön kentillä tapahtuvaa harjoittelua ja sen jälkeen kohti työelämää.
Kliinisten taitojen kehittymistä harjoittelussa on arvioitava, jotta opiskelijoille syntyy käsitys omasta osaamisen tasostaan ja lisäharjoituksen mahdollisesta tarpeesta. Taitojen arvioinnin systemaattisuus ja tasapuolisuus olivat tämän kehityshankkeen johtavia ajatuksia. Hankkeessa kartoitettiin maan muiden suun terveydenhuollon koulutusta tarjoavien oppilaitosten käyttämiä kliinisten taitojen arviointikriteerejä mutta yhteistyö oli tällä kertaa mahdotonta.
Tässä kehityshankkeessa arviointikriteerien pohjana käytettiin Oulun yliopiston hammaslääketieteellisen koulutuksen kliinisen vaiheen kriteereitä. Näitä kriteereitä muokattiin suuhygienistikoulutuksen käyttöön niin, että kliinisiin taitoihin kuuluvat hoitotieteellinen, psykologinen ja lääketieteellinen osa-alue on otettu huomioon.
Hankkeessa luotiin arviointilomake, jonka lähtökohtana oli sen nopea ja selkeä käytettävyys. Arviointilomakkeen taustalle luotiin arvioinnin kriteerit osa-alueittain. Näiden kriteerien perehdyttämistä suositellaan ja esitellään raportin loppuvaiheilla.
Kliinisten taitojen kehittymistä harjoittelussa on arvioitava, jotta opiskelijoille syntyy käsitys omasta osaamisen tasostaan ja lisäharjoituksen mahdollisesta tarpeesta. Taitojen arvioinnin systemaattisuus ja tasapuolisuus olivat tämän kehityshankkeen johtavia ajatuksia. Hankkeessa kartoitettiin maan muiden suun terveydenhuollon koulutusta tarjoavien oppilaitosten käyttämiä kliinisten taitojen arviointikriteerejä mutta yhteistyö oli tällä kertaa mahdotonta.
Tässä kehityshankkeessa arviointikriteerien pohjana käytettiin Oulun yliopiston hammaslääketieteellisen koulutuksen kliinisen vaiheen kriteereitä. Näitä kriteereitä muokattiin suuhygienistikoulutuksen käyttöön niin, että kliinisiin taitoihin kuuluvat hoitotieteellinen, psykologinen ja lääketieteellinen osa-alue on otettu huomioon.
Hankkeessa luotiin arviointilomake, jonka lähtökohtana oli sen nopea ja selkeä käytettävyys. Arviointilomakkeen taustalle luotiin arvioinnin kriteerit osa-alueittain. Näiden kriteerien perehdyttämistä suositellaan ja esitellään raportin loppuvaiheilla.