Dokumentoinnin harmonisointi : Minkälaisia etuja harmonisoinnilla voidaan saavuttaa?
Korpinen, Hanna (2011)
Korpinen, Hanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216985
Tiivistelmä
Mille tasolle asiakasdokumentoinnin harmonisointi kannattaa viedä, jotta hyöty on suurempi kuin haaste? Vaikka harmonisointi jätettäisiin vain ulkoasuun, sekin on suuri haaste globaalissa ympäristössä. Informaation rakenne, sisältö, kieli ja prosessit voidaan myös harmonisoida.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin Prima Power -konsernin asiakasdokumentointi kannattaa harmonisoida. Tutkija on aloittanut työnsä Finn-Power Oy:n palveluksessa vuonna 2007. Hänen ensimmäisenä tavoitteenaan oli muuttaa Finn-Power Oy:n dokumentointi rakenteiseksi. Finn-Power Oy on osa Prima Power -konsernia (2008).
Finn-Powerin nykyinen, rakenteinen dokumenttien tuotantoympäristö käyttää single sourcing–menetelmää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko sama toimintamalli ottaa käyttöön globaalisti Prima Powerin asiakasdokumentoinnissa.
Tutkijalla on yli viidentoista vuoden kokemus asiakasdokumentoinnista. Hän on seurannut aktiivisesti asiakasdokumentoinnin trendejä globaalisti. Tutkimuksen aikana selvitettiin uusimpia dokumentoinnin ratkaisuja ja tutustuttiin eri toimittajien sovelluksiin ja konsepteihin. Viimeisimpinä megatrendeinä voidaan mainita pilvipalvelut (Cloud computing) ja Saas (Software as service).
Yrityksen sisäisen tiedon keräämiseen on tämän tutkimuksen yhteydessä käytetty havainnointia ja haastatteluja. Yhteenvetona todettiin, että prosesseja ja työkaluja voidaan kehittää ja että kehittäminen vaatii investointiprojektin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin Prima Power -konsernin asiakasdokumentointi kannattaa harmonisoida. Tutkija on aloittanut työnsä Finn-Power Oy:n palveluksessa vuonna 2007. Hänen ensimmäisenä tavoitteenaan oli muuttaa Finn-Power Oy:n dokumentointi rakenteiseksi. Finn-Power Oy on osa Prima Power -konsernia (2008).
Finn-Powerin nykyinen, rakenteinen dokumenttien tuotantoympäristö käyttää single sourcing–menetelmää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, voidaanko sama toimintamalli ottaa käyttöön globaalisti Prima Powerin asiakasdokumentoinnissa.
Tutkijalla on yli viidentoista vuoden kokemus asiakasdokumentoinnista. Hän on seurannut aktiivisesti asiakasdokumentoinnin trendejä globaalisti. Tutkimuksen aikana selvitettiin uusimpia dokumentoinnin ratkaisuja ja tutustuttiin eri toimittajien sovelluksiin ja konsepteihin. Viimeisimpinä megatrendeinä voidaan mainita pilvipalvelut (Cloud computing) ja Saas (Software as service).
Yrityksen sisäisen tiedon keräämiseen on tämän tutkimuksen yhteydessä käytetty havainnointia ja haastatteluja. Yhteenvetona todettiin, että prosesseja ja työkaluja voidaan kehittää ja että kehittäminen vaatii investointiprojektin.