Aikakauslehden kauneusosioiden kehittäminen Case: Elle Finland
Pellinen, Susanna (2011)
Pellinen, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114974
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Elle Finlandille yhteistyössä Aller Median tutkimusosaston kanssa. Elle on kansainvälinen muotilehtibrändi, joka lanseerattiin Suomeen vuonna 2008. Kolmessa vuodessa kuluttajille on jo muodostunut näkemys Ellen tuotteista ja niiden sisällöstä. Ajankohta onkin sopiva asiakkaiden toiveiden ja kehitysehdotusten kartoittamiseksi, jotta jatkossa voidaan tuottaa yhä monipuolisempia palvelukokonaisuuksia ja entistä mielenkiintoisempia lukuelämyksiä asiakkaille.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin tuotekäsitettä, sekä sitä, miten tuotteesta rakentuu menestyksekäs ja kilpailukykyinen palvelukokonaisuus. Tuotekehitys ja tuotteistaminen sekä tuotteen elinkaari ja lisäpalvelut olivat teoriaosuutta täydentäviä teemoja, jotka edesauttavat tuotekokonaisuuden hahmottamista. Lisäksi työssä käsiteltiin tuotepäätöksiä, kuten tuotteen lukumäärä- ja laatupäätöksiä sekä tuotteen erilaistamiskeinoja ja brändiä. Teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin myös yhteistyökumppani sekä aikakauslehden kauneusosioiden sisällölliset ominaisuudet.
Työ sisältää tutkimuksen, jossa tutkittiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, mistä lukijoiden mielestä koostuu onnistunut ja elämyksellinen aikakauslehden kauneusosio sekä mitkä visuaaliset ominaisuudet tekevät siitä houkuttelevan. Lisäksi selvitettiin lukijoiden suhtautumista Ellen Internet-sivuston kauneusosioon ja kartoitettiin myös sen kehitysehdotukset. Tutkimusotos rajattiin Elle-lehden tilaajarekisterin 2507 tilaajaan. Työssä pyrittiin löytämään Ellen kauneusosioille konkreettisia kehitysehdotuksia, jotta niitä voidaan jatkossa hyödyntää osioiden sisältöä suunnitellessa. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoitiin menestyksekkään tuotteen sekä oman pohdinnan näkökulmista.
Tutkimus onnistui tavoitteiden mukaisesti ja sen odotettu vastaajamäärä ylittyi. Vastauksia palautui yhteensä 441 kappaletta. Tämä viesti siitä, että tutkimus oli lehden tilaajille mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Tutkimuksesta nousi esiin konkreettisia kehitysehdotuksia Elle-lehden kauneusosiolle ja kauneussivustolle. Kyselytutkimuksen vastauksissa ilmeni tulkinnanvaraisuutta, mikä alensi tutkimuksen reliabiliteettia. Tutkimuksen suuren vastaajamäärän vuoksi tutkimustuloksia voidaan pitää kuitenkin luotettavina. Tutkimus osoitti, että tilaajat kokevat Elle-lehden mielenkiintoisena ja luotettavana kauneusaiheisen tiedon lähteenä ja lehden kauneusosioihin ollaan yleisesti tyytyväisiä. Kauneusosioiden kehitysehdotukset olivat suurimmaksi osaksi lukijoiden konkreettisia ehdotuksia osioiden käsittelemiin aiheisiin. Tutkimuksen vastauksista ilmeni, että tutkimuksella oli Ellen Internet-sivuston kauneusosion tunnettuutta lisäävä vaikutus. Tämä osoitti, että kauneussivuston tunnettuutta voisi vielä lisätä panostamalla sen markkinointiin ja näin kehittää sivustoa entistä kattavammaksi lisäpalveluksi Elle-lehdelle.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin tuotekäsitettä, sekä sitä, miten tuotteesta rakentuu menestyksekäs ja kilpailukykyinen palvelukokonaisuus. Tuotekehitys ja tuotteistaminen sekä tuotteen elinkaari ja lisäpalvelut olivat teoriaosuutta täydentäviä teemoja, jotka edesauttavat tuotekokonaisuuden hahmottamista. Lisäksi työssä käsiteltiin tuotepäätöksiä, kuten tuotteen lukumäärä- ja laatupäätöksiä sekä tuotteen erilaistamiskeinoja ja brändiä. Teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin myös yhteistyökumppani sekä aikakauslehden kauneusosioiden sisällölliset ominaisuudet.
Työ sisältää tutkimuksen, jossa tutkittiin kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, mistä lukijoiden mielestä koostuu onnistunut ja elämyksellinen aikakauslehden kauneusosio sekä mitkä visuaaliset ominaisuudet tekevät siitä houkuttelevan. Lisäksi selvitettiin lukijoiden suhtautumista Ellen Internet-sivuston kauneusosioon ja kartoitettiin myös sen kehitysehdotukset. Tutkimusotos rajattiin Elle-lehden tilaajarekisterin 2507 tilaajaan. Työssä pyrittiin löytämään Ellen kauneusosioille konkreettisia kehitysehdotuksia, jotta niitä voidaan jatkossa hyödyntää osioiden sisältöä suunnitellessa. Kyselytutkimuksen tuloksia analysoitiin menestyksekkään tuotteen sekä oman pohdinnan näkökulmista.
Tutkimus onnistui tavoitteiden mukaisesti ja sen odotettu vastaajamäärä ylittyi. Vastauksia palautui yhteensä 441 kappaletta. Tämä viesti siitä, että tutkimus oli lehden tilaajille mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Tutkimuksesta nousi esiin konkreettisia kehitysehdotuksia Elle-lehden kauneusosiolle ja kauneussivustolle. Kyselytutkimuksen vastauksissa ilmeni tulkinnanvaraisuutta, mikä alensi tutkimuksen reliabiliteettia. Tutkimuksen suuren vastaajamäärän vuoksi tutkimustuloksia voidaan pitää kuitenkin luotettavina. Tutkimus osoitti, että tilaajat kokevat Elle-lehden mielenkiintoisena ja luotettavana kauneusaiheisen tiedon lähteenä ja lehden kauneusosioihin ollaan yleisesti tyytyväisiä. Kauneusosioiden kehitysehdotukset olivat suurimmaksi osaksi lukijoiden konkreettisia ehdotuksia osioiden käsittelemiin aiheisiin. Tutkimuksen vastauksista ilmeni, että tutkimuksella oli Ellen Internet-sivuston kauneusosion tunnettuutta lisäävä vaikutus. Tämä osoitti, että kauneussivuston tunnettuutta voisi vielä lisätä panostamalla sen markkinointiin ja näin kehittää sivustoa entistä kattavammaksi lisäpalveluksi Elle-lehdelle.