”Olen onnellinen, kun saan karkkia.” : tunteet tutuiksi 2.-luokkalaisten pienryhmässä.
Katainen, Noora; Pietikäinen, Terhi (2011)
Katainen, Noora
Pietikäinen, Terhi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916302
Tiivistelmä
Katainen, Noora ja Pietikäinen, Terhi
”Olen onnellinen, kun saan karkkia.” – Tunteet tutuiksi 2.-luokkalaisten pienryhmässä.
56 sivua, 2 liitettä. Helsinki, syksy 2011.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi ( AMK) + lastentarhaopettajan kelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa tunnekerho 7–8-vuotiaille lapsille. Tutkimus toteutettiin pienryhmätuokioina käyttäen erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja keskustelutuokioita. Tavoitteena oli lasten itsetunnon kasvattaminen, sekä vuorovaikutustaitojen ja tunneälyn harjoitteleminen. Kuusi lasta valittiin yhden luokan sisältä erityisopettajan sekä heidän oman luokanopettajan avustuksella. Yksi lapsista oli autistinen. Tuokiot toteutettiin huhti–toukokuun aikana 2011.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu tapahtui osallistuvan havainnoinnin ja ryhmähaastattelun avulla. Analysoimme myös lasten tekemiä piirustuksia ja maalauksia. Havainnoinnissa keskityttiin tarkkailemaan lasten tunnetaitoja ja sanallista ilmaisua pienryhmässä. Havainnoimme myös tunneharjoitusten toimivuutta ja kannattavuutta. Havainnot kirjattiin ylös jokaisen tuokion jälkeen ja niitä käytettiin myöhemmin harjoitusten onnistumisen analysointiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pienryhmän, jonka jokaisella jäsenellä on tunne-elämän ja itsehillinnän ongelmia, ohjaaminen on erittäin haastavaa. Tutkimuksesta voidaan päätellä myös, että näkyvämpiä vaikutuksia lasten tunnetaitojen kehityksessä olisi saatu aikaiseksi, jos ryhmään olisi valittu myös tunne-elämältään tasapainoisempia lapsia. Tutkimus osoittaa myös, että tunnetaitojen harjoittamiseen tarvitaan nykypäivänä yhä enemmän panostusta ja että onnistuneen tunneryhmän käynnistäminen vaatii huolellista taustatyötä.
Tutkimus on työelämälähtöinen ja sitä voidaan soveltaa eri tilanteissa lasten parissa työskennellessä.
Asiasanat: tunteet, lapset, koululaiset, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, pienryhmät
”Olen onnellinen, kun saan karkkia.” – Tunteet tutuiksi 2.-luokkalaisten pienryhmässä.
56 sivua, 2 liitettä. Helsinki, syksy 2011.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi ( AMK) + lastentarhaopettajan kelpoisuus.
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa tunnekerho 7–8-vuotiaille lapsille. Tutkimus toteutettiin pienryhmätuokioina käyttäen erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja keskustelutuokioita. Tavoitteena oli lasten itsetunnon kasvattaminen, sekä vuorovaikutustaitojen ja tunneälyn harjoitteleminen. Kuusi lasta valittiin yhden luokan sisältä erityisopettajan sekä heidän oman luokanopettajan avustuksella. Yksi lapsista oli autistinen. Tuokiot toteutettiin huhti–toukokuun aikana 2011.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu tapahtui osallistuvan havainnoinnin ja ryhmähaastattelun avulla. Analysoimme myös lasten tekemiä piirustuksia ja maalauksia. Havainnoinnissa keskityttiin tarkkailemaan lasten tunnetaitoja ja sanallista ilmaisua pienryhmässä. Havainnoimme myös tunneharjoitusten toimivuutta ja kannattavuutta. Havainnot kirjattiin ylös jokaisen tuokion jälkeen ja niitä käytettiin myöhemmin harjoitusten onnistumisen analysointiin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että pienryhmän, jonka jokaisella jäsenellä on tunne-elämän ja itsehillinnän ongelmia, ohjaaminen on erittäin haastavaa. Tutkimuksesta voidaan päätellä myös, että näkyvämpiä vaikutuksia lasten tunnetaitojen kehityksessä olisi saatu aikaiseksi, jos ryhmään olisi valittu myös tunne-elämältään tasapainoisempia lapsia. Tutkimus osoittaa myös, että tunnetaitojen harjoittamiseen tarvitaan nykypäivänä yhä enemmän panostusta ja että onnistuneen tunneryhmän käynnistäminen vaatii huolellista taustatyötä.
Tutkimus on työelämälähtöinen ja sitä voidaan soveltaa eri tilanteissa lasten parissa työskennellessä.
Asiasanat: tunteet, lapset, koululaiset, tunnetaidot, sosiaaliset taidot, pienryhmät