ROOKIE-konsepti. : Miten konseptielokuvan tuotannolliset mallit eroavat totutusta?
Hyppönen, Anita (2011)
Hyppönen, Anita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717438
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan elokuvatuotantoyhtiö Bronson Club Oy:n Rookie-konseptia ja konseptin tuotannollisten mallien eroja tavallisen pitkän elokuvan tuotannollisiin malleihin. Rookie- konsepti toteuttaa elokuvia low-budget-mallia käyttäen.
Konseptin lähtökohtana on antaa mahdollisuus nuorille elokuva-alan tekijöille työskennellä pitkän elokuvan taiteellisesti ja tuotannollisesti vastuullisissa tehtävissä. Konseptin edellytyksenä on normaalia elokuvaa pienempi budjetti, mikä vähentää elokuvaprojektin riskejä. Opinnäytteessä tutkitaan sitä, mistä muodostuu Rookie-konsepti ja mitkä ovat ne raamit, joiden sisälle elokuvan täytyy mahtua, jotta se pystytään toteuttamaan kyseisen konseptin puitteissa.
Opinnäytteessä käydään läpi elokuvatuotannon eri vaiheet ja peilataan niitä Rookie-konseptin mukaisesti toteutettujen elokuvien tuotantoihin. Esimerkkielokuvina tässä opinnäytteessä käytetään kahta Rookie-elokuvaa – Elokuu ja Kulman pojat.
Konseptin lähtökohtana on antaa mahdollisuus nuorille elokuva-alan tekijöille työskennellä pitkän elokuvan taiteellisesti ja tuotannollisesti vastuullisissa tehtävissä. Konseptin edellytyksenä on normaalia elokuvaa pienempi budjetti, mikä vähentää elokuvaprojektin riskejä. Opinnäytteessä tutkitaan sitä, mistä muodostuu Rookie-konsepti ja mitkä ovat ne raamit, joiden sisälle elokuvan täytyy mahtua, jotta se pystytään toteuttamaan kyseisen konseptin puitteissa.
Opinnäytteessä käydään läpi elokuvatuotannon eri vaiheet ja peilataan niitä Rookie-konseptin mukaisesti toteutettujen elokuvien tuotantoihin. Esimerkkielokuvina tässä opinnäytteessä käytetään kahta Rookie-elokuvaa – Elokuu ja Kulman pojat.