Virtuaalikuvat oppilaitosten käytössä
Jeskanen, Lauri (2011)
Jeskanen, Lauri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717568
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee virtuaalikuvien, eli 360-asteisten panoraamojen, käyttöä oppilaitoksissa. Tärkeimpinä asioina on virtuaalikuvien sekä – kierrosten toiminnan selvittäminen sekä virtuaalikuvien tulevaisuuden käyttökohteiden arviointi. Tarkastelussa ovat myös virtuaalikuvien mahdollinen sisältö sekä käyttömediat.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui noin 40 virtuaalikuvaa kattava, toimeksiantajalle toimitettu, virtuaalikierros Tampereen ammattikorkeakoulun tiloista. Virtuaalikierroksen tarkoituksena on esitellä virtuaalikuvien mahdollisuuksia käytännössä. Tampereen ammattikorkeakoulussa tehtiin kattava remontti vuonna 2011, minkä seurauksena oppilai-toksen pääsisäänkäynnin sijainti vaihtui. Toisena virtuaalikierroksen tarkoituksena on esitellä uuden pääsisäänkäynnin sijainti sekä opastaa sen luo.
Virtuaalikuvat ovat useimmille ihmisille vielä hyvin uusi ja vieras asia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä virtuaalikuvien mahdollisuuksia sekä miten virtuaalikuvat eroavat perinteisemmistä medioista, eli still-kuvista, videoista ja 3D-mallinnuksesta. Opinnäytetyössä on myös käsitelty keille oppilaitosten henkilöille virtuaalikuvien käyttö erityisesti soveltuu. Käyttäjien lisäksi on myös käyty läpi minkälaisilla laitteilla virtuaalikuvien käyttö sekä katselu onnistuvat.
Tämän opinnäytetyön avulla erityisesti Tampereen ammattikorkeakoulun, mutta myös muiden oppilaitosten, henkilökunta voi suunnitella miten valmistunutta virtuaalikierrosta voisi tulevaisuudessa hyödyntää sekä laajentaa.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui noin 40 virtuaalikuvaa kattava, toimeksiantajalle toimitettu, virtuaalikierros Tampereen ammattikorkeakoulun tiloista. Virtuaalikierroksen tarkoituksena on esitellä virtuaalikuvien mahdollisuuksia käytännössä. Tampereen ammattikorkeakoulussa tehtiin kattava remontti vuonna 2011, minkä seurauksena oppilai-toksen pääsisäänkäynnin sijainti vaihtui. Toisena virtuaalikierroksen tarkoituksena on esitellä uuden pääsisäänkäynnin sijainti sekä opastaa sen luo.
Virtuaalikuvat ovat useimmille ihmisille vielä hyvin uusi ja vieras asia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä virtuaalikuvien mahdollisuuksia sekä miten virtuaalikuvat eroavat perinteisemmistä medioista, eli still-kuvista, videoista ja 3D-mallinnuksesta. Opinnäytetyössä on myös käsitelty keille oppilaitosten henkilöille virtuaalikuvien käyttö erityisesti soveltuu. Käyttäjien lisäksi on myös käyty läpi minkälaisilla laitteilla virtuaalikuvien käyttö sekä katselu onnistuvat.
Tämän opinnäytetyön avulla erityisesti Tampereen ammattikorkeakoulun, mutta myös muiden oppilaitosten, henkilökunta voi suunnitella miten valmistunutta virtuaalikierrosta voisi tulevaisuudessa hyödyntää sekä laajentaa.