CRM:n käyttöönotto RAMKin palvelutoiminnassa
Ruonakoski, Mikko (2011)
Ruonakoski, Mikko
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120717436
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tukea Microsoft Dynamics CRM 2011:n käyttöönottoa RAMKin palvelutoiminnassa. Työn aihe rajattiin alussa melko suppeaksi, koska järjestelmä ei ollut valmiina kun tein työtä.
Teoria osuudessa on tarkasteltu asiakkuudenhallinnan käsitteenä, merkitystä yritykselle tarkastellen mahdollisuuksia ja haasteita. Lisäksi otin mukaan yleistä sanastoa joka liittyy asiakkuudenhallintaan. Myös Microsoft Dynamics CRM 2011 on käsitelty yleisellä tasolla.
Asetin työn tavoitteeksi tutkia miten tietojen lisääminen onnistuu CRM-järjestelmään ja ulkopuolisten sovellusten käyttäminen (SharePoint 2010). Järjestelmän käyttöä piti opiskella paljon, ohjeista, koska itselläni ei ollut aikaisempaa kokemusta CRM-järjestelmistä. Huomasin että tietojen tuonnin voi tehdä helposti tuontimallilla ja vähän hankalammin ohjatulla toiminolla.
Toisena tutkimusongelma oli liiketoimintatiedon ja CRM-järjestelmän välisen yhteyden tutkiminen. Liiketoimintatiedon hallinnassa tavoitteena on tuottaa oikeaa tietoa, sopivassa muodossa päätöksentekijöille. Lisäksi pohdin miten RAMK voisi käyttää liiketoimintatietoa toiminnassa.
Teoria osuudessa on tarkasteltu asiakkuudenhallinnan käsitteenä, merkitystä yritykselle tarkastellen mahdollisuuksia ja haasteita. Lisäksi otin mukaan yleistä sanastoa joka liittyy asiakkuudenhallintaan. Myös Microsoft Dynamics CRM 2011 on käsitelty yleisellä tasolla.
Asetin työn tavoitteeksi tutkia miten tietojen lisääminen onnistuu CRM-järjestelmään ja ulkopuolisten sovellusten käyttäminen (SharePoint 2010). Järjestelmän käyttöä piti opiskella paljon, ohjeista, koska itselläni ei ollut aikaisempaa kokemusta CRM-järjestelmistä. Huomasin että tietojen tuonnin voi tehdä helposti tuontimallilla ja vähän hankalammin ohjatulla toiminolla.
Toisena tutkimusongelma oli liiketoimintatiedon ja CRM-järjestelmän välisen yhteyden tutkiminen. Liiketoimintatiedon hallinnassa tavoitteena on tuottaa oikeaa tietoa, sopivassa muodossa päätöksentekijöille. Lisäksi pohdin miten RAMK voisi käyttää liiketoimintatietoa toiminnassa.