Henkilöstökokemuksen kehittäminen perehdytyksen osalta palvelumuotoilun keinoin: perehdytyskäsikirjan luominen yrityksen työvälineeksi
Loukko, Matleena (2020)
Loukko, Matleena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102072013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102072013
Tiivistelmä
Perehdytys on suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, jolla on suora yhteys henkilöstökokemukseen sitoutumisen ja työmotivaation kautta. Perehdytyksen katsotaan olevan yksi organisaation tärkeimmistä prosesseista, joka sitoo hetkellisesti perehdyttäjän aikaa, mutta huolella hoidettu perehdytys tulee maksamaan itsensä moninkertaisesti takaisin.
Tässä kehittämistyössä tavoite oli luoda konkreettinen työkalu sisältöineen toimeksiantajalle perehdytysprosessin tueksi, jonka avulla henkilökunta saadaan motivoitua ja sitoutettua työnsä tekemiseen entisestään. Perehdytyskäsikirjan avulla taataan myös tasalaatuinen perehdytys kaikille organisaation jäsenille. Toimeksiantajaorganisaation äkillinen uudelleenorganisoituminen ja ripeä kasvu loivat tarpeen työn tilaamiselle. Toimeksiantajalla ei ole aiemmin vastaavanlaista käsikirjaa ollut käytössä strategisen johtamisen tukena, joten senkin vuoksi työlle oli selkeä tarve toimeksiantajan puolelta. Toimeksiantaja ja henkilökunta haluavat pysyä tässä työssä nimettöminä.
Kehittämistyö on toteutettu konstruktiivisena tutkimuksena, jolloin tavoitteena on ratkaista jokin käytännön ongelma luomalla uusi konkreettinen tuotos. Lopullinen tuotos toimeksiantajalle on luotu kirjallisen teoriatiedon, haastatteluiden, havainnoinnin, ideointityöpajan ja palvelumuotoilun työkalujen avulla. Tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan ja heidän henkilökuntansa kanssa sekä tutkimustulosten perusteella luotiin heidän käyttöönsä toimiva perehdytyskäsikirja, jonka sisällön toimivuutta on testattu ja muokattu toimeksiantajan tarpeiden mukaiseksi.
Tutkimuksen perusteella hyvin hoidettu perehdytys helpottaa henkilökunnan sitoutumista työn tekoon, kun tiedetään tarkalleen mitä heiltä odotetaan ja mitkä ovat vastuut. Jatkossa toimeksiantajalla on mahdollista kehittää tähän työhän luotua tuotosta omien tarpeidensa mukaan. Lisäksi toimeksiantajan käyttöön jää kaikki tässä työssä luodut mallinnukset ja lopullinen tuotos perehdytyskäsikirjasta.
Tässä kehittämistyössä tavoite oli luoda konkreettinen työkalu sisältöineen toimeksiantajalle perehdytysprosessin tueksi, jonka avulla henkilökunta saadaan motivoitua ja sitoutettua työnsä tekemiseen entisestään. Perehdytyskäsikirjan avulla taataan myös tasalaatuinen perehdytys kaikille organisaation jäsenille. Toimeksiantajaorganisaation äkillinen uudelleenorganisoituminen ja ripeä kasvu loivat tarpeen työn tilaamiselle. Toimeksiantajalla ei ole aiemmin vastaavanlaista käsikirjaa ollut käytössä strategisen johtamisen tukena, joten senkin vuoksi työlle oli selkeä tarve toimeksiantajan puolelta. Toimeksiantaja ja henkilökunta haluavat pysyä tässä työssä nimettöminä.
Kehittämistyö on toteutettu konstruktiivisena tutkimuksena, jolloin tavoitteena on ratkaista jokin käytännön ongelma luomalla uusi konkreettinen tuotos. Lopullinen tuotos toimeksiantajalle on luotu kirjallisen teoriatiedon, haastatteluiden, havainnoinnin, ideointityöpajan ja palvelumuotoilun työkalujen avulla. Tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan ja heidän henkilökuntansa kanssa sekä tutkimustulosten perusteella luotiin heidän käyttöönsä toimiva perehdytyskäsikirja, jonka sisällön toimivuutta on testattu ja muokattu toimeksiantajan tarpeiden mukaiseksi.
Tutkimuksen perusteella hyvin hoidettu perehdytys helpottaa henkilökunnan sitoutumista työn tekoon, kun tiedetään tarkalleen mitä heiltä odotetaan ja mitkä ovat vastuut. Jatkossa toimeksiantajalla on mahdollista kehittää tähän työhän luotua tuotosta omien tarpeidensa mukaan. Lisäksi toimeksiantajan käyttöön jää kaikki tässä työssä luodut mallinnukset ja lopullinen tuotos perehdytyskäsikirjasta.