Työkokemus koulutusta tärkeämpää? Hotelli-, ravintola- ja matkailualan esimies-, johto- sekä asiantuntijatehtävissä tarvittava osaaminen työilmoitusten perusteella
Toikka, Tara (2011)
Toikka, Tara
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218003
Tiivistelmä
Osaamisen määrittely on tärkeää, jotta esimerkiksi koulutuksen tuottama osaaminen voi vastata työnantajan tarpeita. Kouluttajien on tiedettävä mitä ja minkälaista osaamista työelämä tarvitsee. Myös osaamistarpeet muuttuvat työelämän muutosten myötä. Tulevaisuuden osaamistarpeiden tutkiminen on olennaista, jotta muutoksista johtuviin uusiin osaamistarpeisiin voidaan reagoida hyvissä ajoin.
Tämän työn päätavoitteena on selvittää, mitä osaamista ja henkilökohtaisia ominaisuuksia hotelli-, ravintola- ja matkailualan esimies-, johto- sekä asiantuntijatehtävissä tarvitaan. Osaamistarvetta selvitetään työilmoitusten perusteella. Lisäksi selvitettäviä asioita ovat tarjolla olevien työpaikkojen tehtävänimikkeet, työsuhteiden kesto ja sijainti, työpaikkojen jakautuminen aloittain sekä koulutus- ja työkokemusvaatimukset. Näiden lisäksi tutkittiin myös työilmoitusten muodostamaa työnantajakuvaa.
Tässä työssä työilmoituksia tutkitaan sisällönanalyysin avulla. Työilmoitukset ovat ilmestyneet Helsingin Sanomissa tai Työ- ja elinkeinoministeriön sähköisillä verkkorekrytointisivuilla vuoden 2011 aikana. Työilmoitukset kerättiin elo- ja syyskuun aikana. Työn tuloksissa osaaminen ja vaatimukset on jaoteltu kahdeksaan osioon: työkokemus, koulutus, organisaationjohtamisosaaminen, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, asiakaspalveluosaaminen, muut henkilökohtaiset ominaisuudet, liiketoimintaosaaminen, kädentaidot sekä tutkimus, kehittäminen ja innovointi.
Tuloksista selvisi, että tällä hetkellä eniten työntekijöitä haetaan ravintola-alan tehtäviin (57 %). Tarjolla olevista työpaikoista, joissa työsuhteen kesto oli mainittu (56 %), suurin osa eli 70 % on vakituisia työpaikkoja. Huomioitavaa on se, että tuloksien perusteella työnantajien mielestä työkokemus työtehtävää vastaavista tehtävistä oli tärkeämpää kuin koulutus. Tuloksissa selkeimmin korostuneita osaamisalueita olivat henkilöstöjohtaminen, yhteistyökyky, asiakas- ja asiakaspalveluosaaminen, englannin kieli ja tietotekninen osaaminen. Lisäksi henkilökohtaisista ominaisuuksista toivottiin eniten kehitysmyönteisyyttä ja joustavuutta. Huomionarvoista ovat myös asiat, jotka saivat vain muutamia mainintoja kuten taloudellinen osaaminen (11 %) ja kansainvälisyysosaaminen (4,5 %).
Tämän työn päätavoitteena on selvittää, mitä osaamista ja henkilökohtaisia ominaisuuksia hotelli-, ravintola- ja matkailualan esimies-, johto- sekä asiantuntijatehtävissä tarvitaan. Osaamistarvetta selvitetään työilmoitusten perusteella. Lisäksi selvitettäviä asioita ovat tarjolla olevien työpaikkojen tehtävänimikkeet, työsuhteiden kesto ja sijainti, työpaikkojen jakautuminen aloittain sekä koulutus- ja työkokemusvaatimukset. Näiden lisäksi tutkittiin myös työilmoitusten muodostamaa työnantajakuvaa.
Tässä työssä työilmoituksia tutkitaan sisällönanalyysin avulla. Työilmoitukset ovat ilmestyneet Helsingin Sanomissa tai Työ- ja elinkeinoministeriön sähköisillä verkkorekrytointisivuilla vuoden 2011 aikana. Työilmoitukset kerättiin elo- ja syyskuun aikana. Työn tuloksissa osaaminen ja vaatimukset on jaoteltu kahdeksaan osioon: työkokemus, koulutus, organisaationjohtamisosaaminen, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, asiakaspalveluosaaminen, muut henkilökohtaiset ominaisuudet, liiketoimintaosaaminen, kädentaidot sekä tutkimus, kehittäminen ja innovointi.
Tuloksista selvisi, että tällä hetkellä eniten työntekijöitä haetaan ravintola-alan tehtäviin (57 %). Tarjolla olevista työpaikoista, joissa työsuhteen kesto oli mainittu (56 %), suurin osa eli 70 % on vakituisia työpaikkoja. Huomioitavaa on se, että tuloksien perusteella työnantajien mielestä työkokemus työtehtävää vastaavista tehtävistä oli tärkeämpää kuin koulutus. Tuloksissa selkeimmin korostuneita osaamisalueita olivat henkilöstöjohtaminen, yhteistyökyky, asiakas- ja asiakaspalveluosaaminen, englannin kieli ja tietotekninen osaaminen. Lisäksi henkilökohtaisista ominaisuuksista toivottiin eniten kehitysmyönteisyyttä ja joustavuutta. Huomionarvoista ovat myös asiat, jotka saivat vain muutamia mainintoja kuten taloudellinen osaaminen (11 %) ja kansainvälisyysosaaminen (4,5 %).