Kuljettajakansio ja koulutusmateriaali : case: VR Transpoint Massatavaralogistiikka
Arpiainen, Kimmo (2011)
Arpiainen, Kimmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121217998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda VR Transpoint Massatavaralogistiikan tarpeisiin kuljettajien tukimateriaali. Sen tarkoituksena on auttaa kuljettajaa sekä häntä tukevaa organisaatiota suoriutumaan tehokkaammin päivittäisistä toiminnoista.
Opinnäytetyössä tarkastellaan asiaan liittyvää teoriaa ja luodaan viitekehys, jonka pohjalta varsinainen tukimateriaali on luotavissa. Tarkastelussa keskitytään vastuukysymyksiin, työturvallisuuteen, ympäristöasioihin sekä taloudellisiin seikkoihin. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan perehdyttämistä ja sitä, kuinka materiaalin vaikutusta kuljettajan toimintaan voidaan seurata.
Kuljettajia varten luotiin neljä erilaista kansiota, joiden sisältö vaihteli ajoneuvon käyttötarkoituksen mukaan. Tällä tavoin pyrittiin rajaamaan omaksuttavan tiedon määrä koskemaan pääasiallisia asiakkaita sekä suoritekohtaisia erityispiirteitä.
Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Massatavaralogistiikan puolelta, jossa oli huomattu, että sopimusliikennöitsijöiden kuljettajien toimintatavoissa oli eroja. Tämä aiheutti tapauskohtaisesti kustannuksia sekä laatupoikkeamia. Aiemmat hyvät kokemukset kuljettajien tukimateriaalin vaikutuksista kuljettajan toiminnassa synnytti tarpeen luoda vastaavanlainen järjestelmä myös massatavaralogistiikan tarpeisiin.
Opinnäytetyössä tarkastellaan asiaan liittyvää teoriaa ja luodaan viitekehys, jonka pohjalta varsinainen tukimateriaali on luotavissa. Tarkastelussa keskitytään vastuukysymyksiin, työturvallisuuteen, ympäristöasioihin sekä taloudellisiin seikkoihin. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan perehdyttämistä ja sitä, kuinka materiaalin vaikutusta kuljettajan toimintaan voidaan seurata.
Kuljettajia varten luotiin neljä erilaista kansiota, joiden sisältö vaihteli ajoneuvon käyttötarkoituksen mukaan. Tällä tavoin pyrittiin rajaamaan omaksuttavan tiedon määrä koskemaan pääasiallisia asiakkaita sekä suoritekohtaisia erityispiirteitä.
Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Massatavaralogistiikan puolelta, jossa oli huomattu, että sopimusliikennöitsijöiden kuljettajien toimintatavoissa oli eroja. Tämä aiheutti tapauskohtaisesti kustannuksia sekä laatupoikkeamia. Aiemmat hyvät kokemukset kuljettajien tukimateriaalin vaikutuksista kuljettajan toiminnassa synnytti tarpeen luoda vastaavanlainen järjestelmä myös massatavaralogistiikan tarpeisiin.