Haapajärven ammattiopiston kestävän kehityksen työ
Junttila, Jarmo (2011)
Junttila, Jarmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318173
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Haapajärven ammattiopiston henkilökunnan tarpeita ja osaamista kestävän kehityksen työlle koulun arjessa ja opetuksessa. Ammatillisten oppilaitosten kestävän kehityksen työllä pyritään parantamaan työelämälähtöisen koulutuksen laatua ja luonnetta. Kestävän kehityksen työllä on tarkoitus kehittää ja luoda kestäviä toimintatapoja toimintakulttuuriin ja saada tekeminen kestämään myös tuleville sukupolville.
Työn empiirinen aineisto kerääminen aloitettiin kyselytutkimuksen avulla, jossa selvitettiin koulun henkilökunnan tämän hetkiset tiedot kestävästä kehityksestä. Kysely tavoitti koko henkilökunnan. Tavoitteena oli mitata kestävän kehityksen osaaminen työn alussa, ja saada vertailumateriaalia tuleviin kyselyihin.
Tutkimuksessa saaduilla tiedoilla voitiin todeta, että kestävän kehityksen onnistuminen ja tiedon siirtäminen opetussuunnitelmiin vaatii jokaisen henkilökuntaan kuuluvan osallistumista. Rakentamalla toimiva kestävän kehityksen toimintamalli saadaan opiskelijoille siirrettyä koulutuksen kautta työelämään tietoa ja taitoa luontoa säästävistä ja suojelevista toimintatavoista.
Työn empiirinen aineisto kerääminen aloitettiin kyselytutkimuksen avulla, jossa selvitettiin koulun henkilökunnan tämän hetkiset tiedot kestävästä kehityksestä. Kysely tavoitti koko henkilökunnan. Tavoitteena oli mitata kestävän kehityksen osaaminen työn alussa, ja saada vertailumateriaalia tuleviin kyselyihin.
Tutkimuksessa saaduilla tiedoilla voitiin todeta, että kestävän kehityksen onnistuminen ja tiedon siirtäminen opetussuunnitelmiin vaatii jokaisen henkilökuntaan kuuluvan osallistumista. Rakentamalla toimiva kestävän kehityksen toimintamalli saadaan opiskelijoille siirrettyä koulutuksen kautta työelämään tietoa ja taitoa luontoa säästävistä ja suojelevista toimintatavoista.